بایک ایکس 9

[ad_1]

گروه بهمن با قوت کامل در نمایشگاه ماشین اصفهان ۱۴۰۲ وجود داشت. زیرشاخه‌های گوناگون این برند نظیر بهمن موتور، بهمن دیزل، بی ام کارز و ایران دوچرخ نیز محصولات خود را به معرض نمایش گذاشته بودند. عمده توجهات رسانه‌ها به خودروهای وارداتی و تازه این شرکت نظیر بستیون T77 و هونگچی H5 معطوف شده می بود، در حالی بهمن دیزل نیز محصولی تازه به نام کشنده بایک X9 را در این اتفاقات به نمایش درآورد.

بر پایه حرف های‌های مدیران بهمن دیزل، کشنده بایک X9 می‌تواند گفتن نیرومندترین کشنده بازار ایران را به خودش تعلق دهد. این چنین مدیران این شرکت امیدوار می باشند که کشنده بایک X9 بتواند رقیب قدرتمندی برای محصولات وارداتی نظیر داف XF و اسکانیا سری S باشد. با ما همراه باشید تا نگاهی به محصول تازه و متفاوت بهمن دیزل برای بازار ایران داشته باشیم.

یک اکتروس چینی دیگر!

شرکت فوتون همکار نزدیک دایملر در چین است و از فناوری‌های این شرکت برای گسترش خودروهایش منفعت گیری می‌کند. فوتون Auman که محصول ایران ماشین دیزل به شمار می‌آید، با نام بنز چینی در بازار ما شهرت یافته است. علت این شهرت، شباهت قابل دقت کابین کشنده فوتون Auman به مرسدس بنز اکتروس است. این شباهت در بایک X9 نیز مشاهده می‌بشود، تا حدی که نمای جلوی این ماشین به طور کامل با نسل جاری کامیون‌های آلمانی شبیه است.

همان گونه که اشاره کردیم، این شباهت اتفاقی نیست. کابین این کشنده توسط شریک اروپایی فوتون یعنی دایملر تهیه شده است. این چنین تست‌های ایمنی آن در آمریکا انجام شده‌اند. همه این موارد علتشده‌اند تا کشنده بایک X9 بتواند با رقبای وارداتی اروپایی در ایران برابری کند.

مشخصات فنی بایک X9

قوت پیشرانه بایک X9، موضوعی است که گروه بهمن تمرکز بسیاری بر آن دارد. بر پایه کاتالوگ کشنده بایک ایکس ۹، این ماشین سنگین به پیشرانه ۱۲.۹ لیتری شش سیلندر خطی از نوع توربودیزل تجهیزاست. حداکثر راندمان این پیشرانه به ۵۲۰ اسب‌بخار قوت و ۲۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. این پیشرانه از سری موتورهای کامینز است که با کد X13NS5 شناخته می‌بشود.

در قسمت انتقال قوت از گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک ZF منفعت گیری شده است. این گیربکس ریتاردر ۵ مرحله‌ای را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد که وجود آن در یک ماشین سنگین الزامی است.

بایک X9

علاوه بر پیشرانه قوی، باک سوخت بایک X9 نیز یکی دیگر از مزایای آن محسوب می‌بشود. این باک از ترکیب دو باک ۴۹۰ و ۵۶۰ لیتری راه اندازی شده است که در کل ۱۰۵۰ لیتر ظرفیت دارد. این باک برای طی کردن مسیرهای طویل حمل بار در کشورمان کافی است، به شرطی که گازوئیل کافی برای پر کردن باک آن در اختیار داشته باشید!

در نهایت باید به وزن این کشنده اشاره کرد. وزن خالص بایک ایکس ۹ معادل ۷۴۰۰ کیلوگرم است. این کامیون یک کشنده ۴۴ تنی به حساب می‌آید و در این قسمت نیز می‌تواند با رقبای اروپایی خود برابری کند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصادی، ورزشی، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری و تکنولوژی را در وب سایت خبری روشنفکر بخوانید.

امکانات و تجهیزات

امروزه کابین کامیون‌ها و کشنده‌ها نسبت به قبل تغییرات تعداد بسیاری را توانایی کرده است. از جمله این تغییرات، افزودن انواع تجهیزات رفاهی و ایمنی به فضای داخلی خودروها است. کشنده بایک X9 نیز می‌تواند در این قسمت با خودروهای اروپایی رقابت کند. بخشی از تجهیزات این کشنده عبارت هستند از:

ترمز هوشمند، سیستم ضد لغزش، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر ۱۲.۳ اینچی، سیستم ترمز اضطراری هوشمند، رادار هشدار خروج از خط، دوربین ۳۶۰ درجه، کولر و بخاری درجا، یخچال ، ترمز پارک برقی، شارژر بی‌سیم، چراغ های LED، صندلی پنوماتیکی راننده به همراه گرمکن و سردکن، تخت خواب و سنسور تشخیص آب و هوا. قیمت و شرایط فروش این کشنده طی ماه‌های آتی از سوی بهمن دیزل اظهار خواهد شد. کشنده کامل دیزل ملقب به کامل P9، رقیب مهم بایک X9‌ در ایران به حساب می‌آید.

[ad_2]

منبع