به اعتراف مجلههای معتبر خارجی مانند یاهو فایننس و فوربس، باربد معصومی که اکثر مردم او را با نام بیت بُد میشناسند، یک نابغه ارز دیجیتال است. او که با ورود به موقع، در زمانی که کسی از کریپتو چیزی نمیدانست، توانست در این بازار پیشرفت کند و در سنین جوانی به اوج ثروت و شهرت برسد، امروز مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است.
پروتکل انصاف
از همان ابتدای فعالیت، انصاف در بطن تمامی فعالیتهای بیت بُد بود و شاکله فکری و فلسفی او را تشکیل میداد. همین موضوع باعث شد تا در طرحریزی پروتکل منحصربهفرد خود، از عنوان انصاف (Fairness) استفاده کند.
همهچیز از سه سؤال و جواب ساده شروع شد:
- مردم از دولت چه میخواهند؟ حفاظت از حقوق (Protecting Rights)
- مردم از شرکتها چه میخواهند؟ تأمین رضایت مشتری (Customer Satisfaction)
- مردم از بازار کریپتو و رمزارزها چه میخواهند؟ انصاف (Fairness)
همین سه موضوع بود که باعث شکلگیری یک ساختار غیرمتمرکز (Decentralized Structure) به نام پروتکل انصاف (Fairness Protocol) شد که هدف آن آموزش اصولی کریپتو (Crypto Education) به مردم بود.
این سیستم نوین فقط یک دوره آموزشی نبود، بلکه یک ساختار گیمیفایشده مبتنی بر تئوری بازی بود.
پروتکل انصاف سیستمی بود که پروژههای ارز دیجیتال را بر اساس مبانی زیر مورد ارزیابی قرار میداد:
- انصاف فنی (Technical Fairness)
- انصاف اجتماعی (Social Fairness)
- انصاف بنیادی (Fundamental Fairness)
- انصاف حاکمیتی (Governance Fairness)
- انصاف فرهنگی (Cultural Fairness)
باربد معصومی هرگز بهصورت مستقیم در این پلتفرم آموزش نداده، زیرا اساس این سیستم بر آموزش فردی نیست. بیت بُد بیش از هر چیز در این پلتفرم نقش کیوریتور (Curator) را ایفا میکرد، زیرا تمامی کاربران نقش محقق (Researcher) را داشتند و آموزش بهصورت فردبهفرد (Peer-to-Peer Teaching) انجام میشد. تحلیلها و نظرات کاربران به رأی گذاشته میشد و افرادی که بیشترین امتیاز را دریافت میکردند، در نهایت توسط بیت بُد اسپانسر یا بهتر است بگوییم بورسیه میشدند تا در دانشگاههای واقعی، تحصیلات حرفهای داشته باشند.
ساختار Fairness Protocol مبتنی بر مشارکت جمعی (Collective Participation) و انگیزه درونی (Intrinsic Incentive System) بود و بدون دخالت مستقیم باربد معصومی به تولید دانش ادامه میداد.
پروتکل انصاف را توضیح دادیم تا بیشتر با شخصیت و چهارچوبهای فکری و فلسفی بیت بُد آشنا شوید. همانطور که مشخص است، او همیشه بر یادگیری عمیق و پایهای تأکید داشته و بیش از آنکه یک معلم باشد، ترجیح میدهد مانند یک مربی به دیگران کمک کند تا با تکیه بر علم و تلاش خودشان به دانش و موفقیت دست پیدا کنند.

از نظر باربد معصومی، دانش انحصاری نیست و همه افراد حق دارند به اندازه تلاش و کوشش خود از آن بهرهمند شوند؛ مسیری که خود باربد برای موفقیت تمام سختیها و چالشهای آن را تحمل کرد.
زندگینامه کوتاه باربد معصومی
باربد معصومی در دوره نوجوانی در یک باشگاه بدنسازی با مفهومی به نام بیتکوین آشنا شد و از همان ابتدا توجهش به این موضوع جلب شد. در آن زمان هیچ اطلاعات سهلالوصولی در خصوص ارزهای دیجیتال وجود نداشت و کمتر کسی در جهان با آنها آشنایی داشت.
در شرایطی که نه هوش مصنوعی وجود داشت و نه حتی گوگل میتوانست نتایج درخوری نمایش دهد، باربد معصومی با پیگیری فراوان به جستوجو پرداخت. او با مطالعه وایتپیپرها (Whitepapers) و ایمیل زدن به فاندرها (Founders) و مهندسی معکوس ساختارها، توانست به درک عمیقی از ساختار بلاکچین دست پیدا کند.
او در ادامه زبان سالیدیتی (Solidity) را فرا گرفت تا بفهمد که قراردادهای هوشمند چگونه کار میکنند و توانست معماری بلاکچین را دریابد.
با این وجود، معصومی نقطه شروع تحقیقات گسترده خود را مطالعه کتابهای آندریاس آنتونوپولوس (Andreas M. Antonopoulos)، بهویژه دو عنوان Mastering Bitcoin و Mastering Ethereum میداند. کتابهایی که به گفته خودش مسیرش را روشن کردند و مفاهیمی همچون مکانیزم اجماع (Consensus Mechanism)، مرکلتری (Merkle Tree)، کلید خصوصی (Private Key)، کیف پول دیجیتال (Wallet)، مدل UTXO، ماشین مجازی اتریوم (EVM) و گس (Gas) را به او آموزش دادند.
پیگیری و هوشمندی باربد معصومی باعث شد تا به یکی از پیشگامان مبحث ارز دیجیتال در ایران تبدیل شود و از همان ابتدا نیز خودش را با نام مستعار بیت بُد معرفی کرد. بیشتر فعالیت او در حوزه تحلیل ارزهای دیجیتال و عرضه دورههای آموزشی بود.

برندسازی و شهرت
بیت بُد بیش از هر چیز یک برند شخصی است. نه یک تیم است و نه یک شرکت، بلکه خود باربد معصومی است. باربد در ابتدای دهه ۲۰۲۰ میلادی بهصورت جدیتری کار روی برندینگ خودش را آغاز کرد. در این مسیر البته شکستهای بسیاری خورده بود و درسهای زیادی هم گرفته بود.
او که فهمیده بود تنها با تکیه بر کیفیت نمیتوان دیده شد، هزینههای تبلیغاتی زیادی صرف کرد. به گفته خودش ماهیانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار صرف تبلیغات شخصی، همکاری با اینفلوئنسرها، ساخت برند شخصی (Personal Branding) و اجرای کمپینهای بازاریابی استراتژیک (Strategic Marketing Campaigns) کرد تا بالاخره توانست به نتیجه مورد نظرش برسد.
مردم زمانی که دیدند پشت این همه تبلیغات یک دانش واقعی قرار گرفته و همهچیز بر مبنای انصاف پیش میرود، به برند بیت بُد اعتماد کردند.
بیت بُد در فوریه ۲۰۲۱ وارد فضای عمومی شد و توانست تنها ظرف ۱۰ الی ۱۱ ماه به آمارهای چشمگیری دست پیدا کند.
| پلتفرم | تعداد دنبال کننده |
| اینستاگرام | یک میلیون |
| کانال تلگرام | ۴۰۰ هزار |
| X (توییتر سابق) | ۵۰ هزار |
| ایمپرشن تبلیغاتی (Ad Impressions) | بیش از ۱۰۰ میلیون |
بیت بُد با تکیه بر سیستمهای علمی ساخت برند (Brand Building Systems)، معماری پیام (Message Architecture) و الگوریتمهای رشد شبکه (Social Growth Algorithms) توانست خیلی سریع، حرفهای و مؤثر به رشد زیادی دست پیدا کند.
حواشی و تغییر رویه
این رشد سریع طبیعتاً حواشی زیادی هم برای بیت بُد به همراه داشت. کمپینهای تبلیغاتی زیادی علیه او شکل گرفت و سوءاستفادههای زیادی از عنوان برند او صورت گرفت. کار تا جایی پیش رفت که اتهامات جعلی کلاهبرداری هم به او زده شد.
همه این ناملایمات و چالشهای اخلاقی باعث شد تا بیت بُد در سال ۲۰۲۲، بهرغم تمام تلاشهایی که برای برندینگ کرده بود، از فضای عمومی خارج شود.
تا سال ۲۰۲۴ او در سکوت و به دور از حاشیه به زندگی خود ادامه میداد تا اینکه در همان سال، در یک میهمانی لوکس در اسپانیا اووردوز کرد. این اتفاق مسیر زندگی او را تغییر داد و باعث تولد یک باربد جدید شد. حال که بیت بُد داشت مسیر رشد و پیشرفت خود را طی میکرد، باربد تصمیم گرفت تا به موضوعات مهمتری در زندگی بپردازد و به دنبال معنا باشد.