[ad_1]
به گزارش روشنفکر
طی روزهای تازه، مراسم تودیع و معارفه مسئولین دولت قبلی و دولت تازه در حال برگزاری است. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در اختیار «سید محمد اتابک» قرار گرفته است. در همین حال خرید و فروش ماشین نیز در بازار به صفر رسیده است، چرا که همه چشم به راه تصمیمات تیم تازه وزارت صمت می باشند.
وزیر صمت دولت چهاردهم درمورد بازار ماشین حرف های است: «ما در خودروسازی راهی جز رقابتی کردن نداریم. برای ترقی کیفیت، بهتر شدن حالت ایمنی ماشینها و حالت سوخت آنها حتماً باید فضا را رقابتی کنیم. این نوشته نیز قانون است و انشاءالله با واردات نوشته رقابتی شدن را پیگیری میکنیم. ضمن این که خودروسازی باید به سمت خصوصیسازی شدن سوق اشکار کند.»
خرید و فروش ماشین برای مشتریان تازه داخل دشوارتر خواهد شد
بر پایه حرف هایهای وزیر تازه صمت، او تصمیم دارد تا واردات ماشین را حداقل در حالت جاری ادامه دهد. این چنین برنامههایی برای خصوصیکردن خودروسازان به اجرا در خواهد آمد. با داخل شدن قسمت خصوصی به صنعت خودروسازی، تقاضا برای فروش خودروها با قیمت آزاد نیز افزایش خواهد یافت. «احمد نعمتقسمت» دبیر انجمن خودروسازان در اظهارات روز قبل خود، خواهان افزایش ۸۰ درصدی قیمت ماشین شده است. به این علت خودروسازان از هماکنون به استقبال افزایش نرخ رفتهاند.
در صورتیکه تیم تازه وزارت صمت نیز تمایل چندانی به تصدیگری در خودروسازی و جبران ضررهای هنگفت از طریق اعطای وام و پشتیبانی نداشته باشند، اجازه افزایش قیمتها و آزادسازی نرخها به خودروسازان داده خواهد شد. در واقع خودروسازان اجازه خواهند داشت تا خودروهایشان را به قیمت بازار بفروشند و از این طریق زیانهای قبلی و جاری خود را رفع کنند.
اگر این چنین تصمیمی گرفته شود و خودروهای داخلی با قیمت حاشیه بازار به معرض فروش گذاشته شوند، تورمی سهمگین بازار ماشین را در بر خواهد گرفت. همراه با افزایش شدید قیمتها، قسمت قابل توجهی از مصرفکنندگان بازار ماشین را ترک خواهند کرد. در واقع با افزایش قیمت ماشین، تقاضا برای خرید این کالا افت مییابد و از این طریق توازن بین اراعه و تقاضا برقرار خواهد شد. با این حال افرادی که تا بحال مالک ماشین نبودهاند، با سختیهای بیشتری برای خرید ماشین در آینده روبه رو خواهند شد.
دسته بندی مطالب
[ad_2]