از مخالفت با واردات خودرو دست‌دوم تا خرید هواپیمای ۲۹ ساله

[ad_1]

نزدیک به یک هفته پیش، وزیر صمت در حاشیه جلسه هیات دولت او گفت که «از شنیدن عبارت واردات ماشین دست‌دوم کهیر می‌زنم، چون شأن مردم ما بالاتر از این‌ها است». ولی خبر جدیدی به تازگی انتشار شده که مصداق بارز تناقض در گفتار و حقیقت است. خرید هواپیمای ۲۹ ساله علتشده تا برخی افراد، احترام به شأن ایرانی را تنها دستاویزی برای ممانعت از ورود خودروهای دست‌دوم برداشت کنند.

آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده قرار می بود شش ماه پیش توسط دولت به مجلس ابلاغ شود. در طول این زمان، وزیر صمت حداقل دو مرتبه اظهار کرده که آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم «به زودی» تصویب می‌شود. با این وجود تأخیر شش‌ماهه این گمانه‌زنی را به وجود آورده که دولت از ورود کارکرده‌ها پشیمان شده است. یقیناً تأخیر در اجرای این چنین فرایندهایی که مخالفین تعداد بسیاری دارد، چندان شگفتی‌آور نیست.

ولی حساسیت وزیر صمت نسبت به ورود خودروهای کارکرده و اجازه خرید هواپیمای ۲۹ ساله به شرکت کیش ایر، موضوعاتی می باشند که با یکدیگر در تناقض‌اند. بعد شأن ایرانی چه می‌شود؟

کیش ایر به گفتن یکی از معروف‌ترین شرکت‌های هواپیمایی سرزمین با افزودن یک هواپیمای ۲۹ ساله به ناوگان خود، سروصدای تعداد بسیاری به پا کرده است. این هواپیما محصول سال ۱۹۹۵ بوده و نزدیک به ۱۹ سال در آسمان پرواز کرده است. هواپیمای مذکور بعد از بازنشستگی به آمریکا رفت، ولی هیچ شرکتی حاضر به خرید این غول دست‌دوم نشد. در عوض اوکراین این هواپیما را خرید و صندلی‌های آن را تحول داد. سپس آن را به کام ایر افغانستان فروخت و در نهایت کیش ایر هواپیمای قدیمی را از طالبان خریداری کرد.  

یقیناً حرف های می‌شود متخصصان کیش ایر و سازمان هواپیمایی سرزمین، این هواپیمای قدیمی را مورد قبول قرار داده و جواز CoA برای آن صادر شده است. این چنین یک خلبان باتجربه پرواز با هواپیما را امتحان کرده و مشکلی در کاربرد آن ندیده است. به هر حال صرف‌نظر از تأییدها و حمایتهمه‌جانبه در تصمیم کیش ایر، چطور خرید هواپیمای ۲۹ ساله و منفعت گیری از آن برای حمل ‌و نقل حساس هوایی تضادی با شأن ایرانی ندارد، ولی شنیدن عبارت ورود خودروهای خارجی با کارکرد حداکثر ۵ سال، علتکهیر دست مسئولین می‌شود؟

[ad_2]

منبع