[ad_1]
قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده طی چند سال تازه و بعد از ممنوعیت واردات ماشین، افزایش اندکی را توانایی کرده می بود. این افزایش اندک نمیتوانست با تورم بازار ماشین رقابت کند، ازاینرو مالکان خودروهای فرسوده تمایلی به اسقاط ماشین و نوسازی آن نداشتند. حال «داریوش گلعلیزاده»، رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیطزیست، از افزایش قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده خبر داده است. این نوشته میتواند جهت خروج خودروهای قدیمی و ناایمن از جادههای ایران بشود.
بیشترین مقدار افزایش قیمت در بین گواهیها نصیب تاکسیها شده است. اکنون گواهی اسقاط تاکسیها ۲۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. تاکسیهایی با عمر بیشتر از ۱۰ سال، در صف اسقاط و نوسازی قرار میگیرند. تا پیشازاین بهازای هر تاکسی، دو گواهی اسقاط به مالک آن تعلق میگرفت که قیمت تقریبی آن ۷۰ میلیون تومان می بود. این رقم اکنون به سه برابر افزایش یافته است تا رانندگان تاکسی تمایل بیشتری برای اسقاط اتومبیل خود داشته باشند.
قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده دیگر چه مقدار است؟
رقم گواهی اسقاط خودروهای کشنده نیز یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان تعیین شده. یقیناً علاوه بر این مبلغ، قیمت لاشه ماشین نیز به حساب مالک واریز میبشود. با دقت به اراعه انبوهی از کشندههای مونتاژی و این چنین وارداتیهای دستدوم، این امید وجود دارد که کشندههای قدیمی هرچه سریعتر از جادههای ایران خارج شوند.
قیمت این گواهی برای خودروهای سواری اکنون ۷۰ میلیون تومان است. قیمت لاشه ماشین نیز ۲۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده. به این علت با اسقاط یک خودروی سواری فرسوده، نزدیک به ۲۰ میلیون تومان به مالک آن پرداخت میبشود و یک گواهی اسقاط به قیمت ۷۰ میلیون تومان نیز در اختیار او قرار میگیرد.
به حرف های رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیطزیست، خروج ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از چرخه فعالیت در سال پیشبینی شده است. این چنین آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک با آییننامه ماده ۱۰ صنعت ماشین ادغام شده. مقصد از این کار تسریع خروج خودروهای فرسوده از بازار ایران است. بر پایه این قانون، همه اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را بعد از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند.
[ad_2]
منبع