به گزارش روشنفکر
فصل سرما در اکثر نقاط کشورمان اغاز شده است و رانندگان باید بیشتر از هر زمان فرد دیگر مواظب حالت رادیاتور ماشین باشند. یکی از معضلات بزرگ خودروها در زمستان، ترکیدن واترپمپ یا شلنگهای رادیاتور بر تاثییر یخزدن آب است. اما مشکلات فرد دیگر نیز وجود دارند؛ همانند نابودی موتور بر تاثییر منفعت گیری از آب لولهکشی برای پرکردن رادیاتور است.
موتور XU7 بهعلت سوخت مکرر واشر سرسیلندر در کشورمان شهرت دارد اما دلنشین است بدانید تعداد بسیاری از خودروها بهخاطر دقیق رسیدگینکردن صدمهپذیر می باشند. سرسیلندری که در عکس میبینید، متعلق به نیسان 240SX است که ماشین اسپرت دودر و دوستداشتنی است. موتور این ماشین با کد KA24DE شناخته میشود. همان گونه که در عکس میبینید، این موتور چهارسیلندر ۲.۴ لیتری کامل از بین رفته است. علت نابودی این موتور گرمای بیشتر از حد و بیتوجهی مالک به منفعت گیری از سیستم خنککننده مرغوب است.
نتایج منفعت گیری از آب لولهکشی در رادیاتور ماشین نیسان 240SX
کانال یوتیوب I Do Cars تصاویری از این موتور صدمهدیده را به اشتراک گذاشته است. از همان ابتدا، نشانههایی از نفوذ آب به مناطقی که نباید با آب در تماس باشند، مشاهده میشود. بعد از بازکردن موتور، رسوبات زنگزده تعداد بسیاری روی موتور و شلنگهای مایع خنککننده مشاهده شد. درنهایت هنگامی سرسیلندر کامل باز شد، نتیجه پرکردن رادیاتور ماشین با آب لولهکشی آشکار می بود.
مواد معدنی حاضر در آب لولهکشی برای سیستم خنککننده ماشین زیان اور می باشند. این مواد با آهن و آلومینیوم حاضر در موتور عکس العمل خواهند داد که نتیجه آن تشکیل لایهای از زنگزدگی نارنجیرنگ است که سرتاسر موتور را دچار میکنند. این زنگزدگی بهمرور تبدیل به لجن میشود و لجن راه اندازیشده نیز مجراهای سیستم خنککننده موتور را مسدود میکند. این مشکل حرارت موتور را افزایش میدهد و واشر سرسیلندر را میسوزاند. همانند توانایی شبیه ما درمورد موتورهای پژو، لجن شیریرنگ همه مخزن روغن ماشین را پر کرده است. سوختن واشر سرسیلندر علتمخلوط شدن آب و روغن در پیشرانه میشود.
اگر از مایع خنککننده مناسب برای پرکردن رادیاتور ماشین منفعت گیری میشد، گمان داشت این اتفاق رخ ندهد. این چنین بیتوجهی به خرابی واشر سرسیلندر ادامه کار با موتور را ناممکن میکند. این بیتوجهی علتمیشود زنگزدگی به میل بادامک و میللنگ نیز کشیده شود. حتی پیستونهای این موتور نیز زنگ زده بودند و تعمیرکاران با منفعت گیری از چکش توانستند آنها را از بلوک سیلندر جدا کنند.

ریختن آب لولهکشی در رادیاتور ماشین راهی ساده برای خنک نگهداشتن موتور ماشین در شرایط بحرانی است. اما آب لولهکشی نباید مدتی طویل در رادیاتور بماند. مایع خنککننده ماشین فقط برای جلوگیری از یخزدن یا جوشآوردن موتور نیست، بلکه از اجزای داخلی پیشرانه نیز محافظت میکند.
دسته بندی مطالب