به گزارش روشنفکر
در رویدادی که با همکاری همراه اول و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، صنعت ICT و نقش آن در گسترش اقتصاد دیجیتال سرزمین بازدید شد. در این اتفاقات که ۹ مهر برگزار شد، فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات افتاندوخته، زیرساخت و نیروی انسانی را از چالشهای مهم اقتصاد دیجیتال در ایران دانستند.
«علی اسدی»، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در سخنرانی افتتاحیه، ضمن پافشاری بر اهمیت اقتصاد دیجیتال بهگفتن موتور محرک رشد و نوآوری، بر الزام افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در GDP سرزمین پافشاری کرد: «سهم اقتصاد دیجیتال در دنیا نزدیک به ۱۸ درصد است اما در سرزمین ما فقط ۸ درصد است. درحالیکه میدانیم منفعت گیری از ابزارهای نوآورانه خدمات در کسبوکارهای نوین را بهبود میدهد. اقتصاد دیجیتال امروزه انتخاب نیست، بلکه برای سرزمین الزامی است.»
وحید شاهمنصوری، رئیس مرکز تحقیق و گسترش همراه اول، در این مراسم با پافشاری بر اهمیت ۴ رکن مهم گسترش اکوسیستم اقتصاد دیجیتال، «اندوختهگذاری، نوآوری، پرورش نیروی انسانی و تحقیق و گسترش»، او گفت: «سالهای گذشت، همراه اول کوشیده در هر ۴ پایه فعالیت و پازل خود را تکمیل کند؛ امروز نیز به این مهم دست یافته است.» وی با اشاره به اندوختهگذاری این شرکت در شرکتهای دانشبنیان داخلی، افزود: «همراه اول در چند سال قبل سالانه بهطور متوسط نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان برای خرید تجهیزات، محصولات و خدمات از شرکتهای دانشبنیان داخل سرزمین، هزینه کرده است.»
پنل اقتصاد دیجیتال در قاب توانایی
در ادامه اتفاقات، پنل تخصصی اقتصاد دیجیتال با گفتن «در قاب توانایی» برگزار شد. در این پنل، جمعی از مدیران ارشد شرکتهای فناور، ازجمله «شهاب جوانمردی»، «رضا سمیعزاده» و «مهرداد شاملو» او مباحثه کردند.
شهاب جوانمردی، مدیرعامل «فناپ»، در اغاز این پنل با اشاره به سابقه نزدیک به ۲۰ ساله فعالیت این شرکت، رویکرد فناپ در گسترش زیرساختهای دیجیتال را شرح داد. وی با پافشاری بر نقش بنگاههای بزرگ در پیشبرد اقتصاد دیجیتال، او گفت: «فناپ، بهگفتن لوکوموتیو، تلاش میکند با گسترش زیرساختهای نرمافزاری، امکان رشد و گسترش دیگر کسبوکارها را فراهم کند. در واقع، مقصد ما این است که با تشکیل زیرساختهای مناسب، به زیستبوم کسبوکارهای کوچک و متوسط پشتیبانی کنیم و بر آنها تأثیر بگذاریم.»
جوانمردی این چنین به تحول رویکرد فناپ در سالهای تازه اشاره کرد و او گفت: «در ۱۵ سال ابتدایی فعالیت، تمرکز ما بر گسترش محصولات و بازار می بود اما در ۵ سال تازه، رویکردی قضیهمحور را پیش گرفتهایم و تلاش میکنیم با شناسایی مشکلات حاضر در اقتصاد دیجیتال، راهکارهای فناورانه برای حل آنها اراعه کنیم.»
مدیرعامل فناپ در ادامه سخن بگوییدهایش، به چالشهای پیش روی اقتصاد دیجیتال ایران پرداخت. وی با پافشاری بر اهمیت بُعد اقتصادی اقتصاد دیجیتال، اظهار داشت: «برای گسترش اقتصاد دیجیتال مؤثر و بزرگ باید به ابعاد اقتصادی آن، همچون سهم در تشکیل ناخالص داخلی (GDP) و پیشنیازهای رشد آن دقت جدی شود.»
جوانمردی با انتقاد از نگاه حاکمیت به اقتصاد دیجیتال، گفت این نگاه تا این مدت کاملاً معطوف به ابعاد اقتصادی این حوزه نیست: «در سطح سیاستگذاری، فهمیدن درستی از دیجیتالیسازی وجود ندارد و زیاد تر به آن بهگفتن ابزاری برای کنترل و نظارت نگاه میشود. درحالیکه اقتصاد دیجیتال فراتر از فقطً منفعت گیری از فناوری است و نیازمند رویکردی جامع و سیستمی است.»
وی با اشاره به اهمیت اندوختهگذاری در اقتصاد دیجیتال، او گفت: «برای تشکیل اقتصاد دیجیتال پویا، به اندوختهگذاریهای کلان و تزریق سالی ۳ میلیارد دلار در حوزههای مختلفی همچون زیرساختها، تحقیق و گسترش و نیروی انسانی نیاز داریم. متأسفانه مقدار اندوختهگذاری در این حوزه زیاد اندک است و این کار جلوی رشد و گسترش اقتصاد دیجیتال سرزمین را گرفته است.»
جوانمردی این چنین به چالش مهاجرت نیروی انسانی متخصص اشاره کرد و او گفت: «خروج نیروی انسانی متخصص از سرزمین و آموزش نامناسب نیروی انسانی باقیمانده، چالشهای جدی حوزه اقتصاد دیجیتال می باشند. این کار توان رقابتپذیری سرزمین در عرصه جهانی را تضعیف میکند.»
شهاب جوانمردی در ادامه به چالشهای حاضر در حوزه تنظیمگری اشاره کرد و او گفت: «در سطح جهانی، نهادهای تنظیمگر مدام چند قدم از کسبوکارها عقبترند. اما در ایران این فاصله زیاد زیاد تر است و نهادهای تنظیمگر نزدیک به ۴ تا ۵ سال از صنایع عقب ماندهاند. علاوهبراین، محیط قانونی و حقوقی برای اندوختهگذاری در حوزه اقتصاد دیجیتال نیز به قدر کافی اشکار و حمایتی نیست.»
باوجود همه این چالشها، جوانمردی به آینده این حوزه امیدوار است و معتقد است سهم جاری اقتصاد دیجیتال در تشکیل ناخالص داخلی (GDP) نشاندهنده وجود زمانهای زیاد زیاد برای رشد و گسترش این قسمت است. یقیناً وی پافشاری میکند که برای تحقق این پتانسیل، فعالان این حوزه باید دیدگاه خود را از اراعه صرف محصولات بهسمت اراعه راهکار برای حل مشکلات سرزمین تحول دهند.
به حرف های جوانمردی، نهتنها شرکتهای فعال در این حوزه، بلکه کسبوکارهای سنتی نیز باید بخشی از منبع های خود را بهسمت اقتصاد دیجیتال سوق دهند تا از مزایای آن منفعتمند شوند.
رضا سمیعزاده، مدیرعامل «هلدینگ فاخر»، اقتصاد دیجیتال را اقتصاد مشارکتی دانست و بر اهمیت اشتراکگذاری، بهینهسازی و افزایش کارایی منبع های در این حوزه پافشاری کرد. وی با اشاره به فعالیت هلدینگ فاخر در حوزه لجستیک، از تلاش برای ساخت نئوبانک در این حوزه خبر داد.
سمیعزاده باتوجهبه ازمایش ها خود در حوزه لجستیک، به چالشهای پیش روی هوشمندسازی این صنعت پرداخت و نقش کلیدی فناوری 5G را در این عرصه برجسته کرد. وی با اشاره به همراه اول، بهگفتن بزرگترین اپراتور تلفن همراه سرزمین، ار این اپراتور خواست در از بین بردن دغدغههای صنعتگران نقش فعالتری ایفا کند و در گسترش این فناوری پیشرو باشد. وی این چنین چالشهای قانونی و مقرراتی را بزرگترین مانع گسترش اقتصاد دیجیتال دانست.
مهرداد شاملو، مدیرعامل «هلدینگ فراکاو»، نیز با معارفه اسبق خود در حوزه اندوختهگذاری در شرکتهای دانشبنیان، چالشها و محدودیتهای حاضر در این عرصه را فرمود. شاملو با انتقاد از ثابتماندن سهم اقتصاد دیجیتال در تشکیل ناخالص داخلی سرزمین، بر الزام تشکیل تغییرات اساسی در این حوزه پافشاری کرد.
وی قضیه مهاجرت نیروی انسانی متخصص را یکی از چالشهای مهم توصیف کرد و او گفت تا وقتی که این چالشها حل نشود، نمیتوان از اقتصاد دیجیتال انتظار رشد سریع و پایدار داشت.
پنل اپراتور، هسته اقتصاد دیجیتال
پنل تخصصی دوم با گفتن «اپراتور، هسته اقتصاد دیجیتال» برگزار شد. در این پنل، مدیران ارشد شرکتهای ارتباطی و فعالان حوزه فناوری اطلاعات نقش اپراتورها در گسترش اقتصاد دیجیتال و چالشهای پیش روی این حوزه را بازدید کردند.
«مصطفی حیدرزاده»، مدیرکل راهبردهای دیجیتال همراه اول، با تقسیمبندی ساختار کسبوکار همراه اول به سه لایه مهم، نزدیک به هسته و فراتر از هسته، بر نقش محوری این شرکت در اقتصاد دیجیتال پافشاری کرد. وی با اشاره به اندوختهگذاریهای گسترده همراه اول در گسترش شبکه 5G، از وجود بیشتر از هزار سایت 5G در سرزمین خبر داد.
«محمدصادق کریمی»، عضو هیئتمدیره رایتل، نیز با قبول سخنان حیدرزاده، از برنامه گسترش ۷۰۰ سایت 5G در سال جاری خبر داد و بر اهمیت این فناوری در گسترش صنایع گوناگون پافشاری کرد. او گفت: «رایتل بهجستوجو این است که راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به کسبوکارها اراعه بدهد. این شرکت با اجرای پروژههایی همانند فروش اقساطی به بازنشستگان فراهم اجتماعی، قدم مهمی در جهت دیجیتالی شدن خدمات خود برداشته است.»
کریمی با پافشاری بر اهمیت همکاری با شرکتهای دانشبنیان، او گفت: «رایتل تصمیم ندارد در نقش بازیگر مهم حوزههای تازه فناوری عمل کند و ترجیح میدهد در نقش اپراتور عمل کرده و از توانمندیهای شرکتهای دانشبنیان برای اراعه خدمات نوآورانه منفعتمند شود.»
«داوود ادیب»، رئیس هیئتمدیره انجمن شرکتهای فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران، با اشاره به افت رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری، بر الزام شناسایی و از بین بردن مانع ها حاضر در گسترش اقتصاد دیجیتال پافشاری کرد.
«محمدجعفر صدیق»، رئیس اسبق پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیز نبوده است بازارگاه مناسب را یکی از عوامل مهم کندی رشد اقتصاد دیجیتال سرزمین دانست.
علی اشراقی، عضو هیئتعلمی دانشگاه کانبرای استرالیا، در سخنرانی آنلاین خود، حالت اقتصاد دیجیتال ایران را با کشورهای گسترشیافته قیاس کرد و بر الزام افزایش سهم ایران از اقتصاد دیجیتال جهانی پافشاری کرد: «چیزی که کل قضیه را تحتتأثیر قرار میدهد، نوع نگاه ما به آن است. ما میتوانیم از منظر وجهه اجتماعی نگاه درس به اقتصاد دیجیتال بیندازیم. مفهوم رهبری دارد عوض میشود. اکنون نگه داری حریم شخصی دیگر فقطً برای سخنزدن نیست و نسبت به قبل اهمیت زیاد بیشتری دارد.»
«فرزانه ابوالفضل»، رئیس هیئتمدیره شرکت تعاونی «نوآوران لوتوس پیروزی»، نیز با اراعه تحلیلی از حالت اقتصاد دیجیتال در ایران، بر اهمیت اندوختهگذاری در این حوزه و تشکیل زیرساختهای مناسب پافشاری کرد: «آمیختگی اقتصاد با فناوری اطلاعات سالها است که وجود دارد. در دنیا، سهم اقتصاد دیجیتال میانگین ۱۵ درصد است. ما ۷ درصد هستیم و برنامه هفتم میخواهد ما را به ۱۵ درصد رساند. علت رشدی چهار پنج سال تازه کوچک شدن کل اقتصاد ماست، نه رشد اقتصاد دیجیتال. خود این مقصدگذاری نشاندهنده باورنداشتن دولت به آن است. در برنامه هفتم خبری از قسمت خصوصی و دادهمحوری نیست.»
دسته بندی مطالب