به گزارش روشنفکر
باید بهزودی با سرویس پخش موزیک تیکتاک خداحافظی کنیم؛ مطابق اظهار رسمی بایتدنس، کمپانی مادر تیکتاک، سرویس TikTok Music در ماه نوامبر (تقریباً اویل آذر ۱۴۰۳) در سراسر جهان تعطیل میشود. تا این مدت اشکار نیست که چرا بایتدنس این چنین تصمیمی گرفته است.
در سایت تیکتاک موزیک خبر تعطیلی این سرویس رسماً به کاربران اظهار شده است:
«متأسفانه به خبر شما میرسانیم که سرویس تیکتاک موزیک در ۲۸ نوامبر ۲۰۲۴ (۸ آذر ۱۴۰۳) بهکلی تعطیل میشود.»
رقبای این سرویس پخش موزیک، یعنی اسپاتیفای و اپل موزیک در اندونزی، برزیل، استرالیا، سنگاپور و مکزیک در دسترس خواهند می بود.
سرویس پخش موزیک تیکتاک ریشه در یکی از محصولات بایتدنس به نام Resso دارد که ابتدا در هند و اندونزی در سال ۲۰۱۹ اراعه و بعداً در برزیل نیز انتشار شد.
در سال ۲۰۲۳، بایتدنس کاربران Resso در برزیل و اندونزی را به تیکتاک موزیک هدایت کرد. بلافاصله بعد از این اتفاق، تیکتاک موزیک به سنگاپور، استرالیا و مکزیک گسترش یافت. در همین حال، Resso اغاز همین سال میلادی در هند، بعد از دستورات دولت ممنوع شد.
بایتدنس که این چنین دارای یک پلتفرم توزیع موسیقی دیگر به نام SoundOn است، تصمیم داشت از محبوبیت TikTok برای هدایت سرویس استریم موزیک در اکوسیستم خود منفعت گیری کند. اما این کار به گمان زیادً جواب نداده است.
مشکلاتی که بایتدنس بخاطر تیکتاک دچار آن شده است
TikTok اخیراً رابطه متزلزلی با صنعت موسیقی داشته است. در اغاز سال جاری میلادی، گروه موسیقی یونیورسال بعد از اختلافنظر بر سر حق امتیاز، کاتالوگ موسیقی خود را از این سرویس خارج کرد. تیکتاک نیز در جواب، خبرداد که این گروه موسیقی «روایت نادرستی از این نوشته داشته و لفاظی» کرده است. یقیناً هر دو طرف بعداً بایکدیگر به صلح رسیدند و قرارداد جدیدی امضا کردند.
به طور جداگانه، تیکتاک درحال مبارزه علیه لایحهای است که به گمان زیادً تبدیل ممنوعیت پلتفرم مهم آنها در آمریکا میشود. به حرف های Statista، این قضیه ممکن می بود برنامههای ByteDance را برای گسترش تیکتاک موزیک به بازارهایی همانند ایالات متحده که تقریباً ارزشی به اندازه ۱۲ میلیارد دلار دارد، مختل کند.
دسته بندی مطالب