به گزارش روشنفکر
تصادفات رانندگی یکی از معضلات بزرگ جامعه ایران می باشند که هرساله هزاران کشته و زخمی برجای میگذارند. تصادفات رانندگی ۳ ضلع دارند: جاده، راننده و ماشین. دراینبین، ازمیانبردن نقاط حادثه خیز جادههای سرزمین، سهم قابلتوجهی در افت تصادفات رانندگی دارد.
«مجید صباغ»، مدیرکل دفتر گسترش ایمنی راههای سازمان راهداری سرزمین، در او مباحثه با خبرگزاری تسنیم، آماری از تعداد نقاط حادثه خیز در جادههای ایران و تعداد نقاط بهینهسازیشده اراعه کرد. به حرف های او، ۸۸۷ نقطه حادثهخیز در سراسر جادههای ایران وجود دارد. از این تعداد، ۴۱۲ نقطه اصلاح شدهاند اما ۴۷۵ نقطه دیگر هم چنان در انتظار عمل های ملزوم می باشند. به حرف های صباغ، اصلاح این نقاط به ۷ هزار میلیارد تومان بودجه دولتی نیاز دارد.
سؤالات رسانهها حوالی اصلاح نقاط حادثهخیز
نقاط حادثهخیز در جادهها یا کانونهای خطر هرساله جان تعداد بسیاری از هموطنان را تهدید میکنند. تعداد جانباختگان و مصدومان ناشی از تصادفات رانندگی در سهماه نخست ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل آن افزایش یافته است؛ در نتیجه رسانهها خواستار توضیح مسئولان وابسته درمورد بهینهسازی جادهها شدهاند. مسئلهای که در این بین وجود دارد، آمار متناقض تعداد نقطههای حادثهخیز اصلاحشده است. ما نمیدانیم کدامیک از این نقاط اصلاح شدهاند و چه تعداد از آنها به اصلاح نیاز دارند.
یکی دیگر از سؤالات رسانهها درمورد اصلاح نقطههای حادثهخیز در جادههای سرزمین نوع اصلاح آنها است. برای اصلاح این نقاط باید جاده بهصورت زیرساختی اصلاح شود، علائم هشداردهنده نصب شود یا جاده از اول طراحی شود. اشکار نیست این عمل های بهصورت ریشهای صورت گرفتهاند یا فقطً با نصب چند تابلو و اجرای روکش، این نقطه حادثهخیز بهصورت مختصرزمان اصلاح شده است.
فرایند شناسایی نقاط حادثهخیز جادههای سرزمین سال ۱۴۰۱ انجام شد اما جزئیات این نقاط به عموم مردم اظهار نشده است؛ به این علت ساکنین مناطق گوناگون سرزمین نمیدانند در منطقه سکونت آنها، چه تعداد نقطه حادثهخیز وجود دارد. این چنین از سال ۱۴۰۱ تا بحال مسیرهای مختلفی به راههای سرزمین اضافه شدهاند که امکان پذیر برخی از آنها دارای نقاط حادثه خیز باشند. بعد از گذشت ۳ سال از شناسایی نقطههای حادثهخیز در جادههای سرزمین، این نقاط تا این مدت کامل اصلاح نشده است و به بودجه هنگفتی نیاز دارد.
دسته بندی مطالب