به گزارش روشنفکر
فعالان حوزه تجارت الکترونیکی مهمترین عامل رشدنکردن این حوزه را قاچاق کالا میدانند. به حرف های آنها، بهعلت شفافیت کسبوکارهای این حوزه، کانالهای تلگرامی و اینستاگرامی با فروش کالای قاچاق، بخشی از سهم بازار را دریافت میکنند.
به گزارش دیجیاتو، پنل «موبایل و تجارت الکترونیکی» دیروز در اتفاقات کنگره موبایل ایران با وجود«مجید مظاهری»، قائممقام مدیرعامل «بانیمد»، «مسعود شاهمرادی»، مدیرعامل فروشگاه اینترنتی «خانومی»، «حسین حیدر»، رئیس هیئتمدیره «تکنولایف» و «کیارش عباسزاده»، بنیانگذار «اسنپ فود» و «خانه کسبوکار» برگزار شد.
بانیمد در پی راهاندازی فروش اقساطی
قائممقام مدیرعامل بانیمد، درمورد جایگاه ایران او گفت: «سهم بازار تجارت الکترونیکی در ایران اکنون به ۶ درصد رسیده که ۳ درصد آن مربوط به پلتفرمها و ۳ درصد متعلق به تجارت اجتماعی است که سهم تجارت اجتماعی نشاندهنده اهمیت موبایل در تجارت الکترونیکی است.»
مظاهری با اشاره به آمارهای رشد بانیمد او گفت: «در یک سال قبل، تعداد کاربران موبایلی بانیمد ۱۱۶ درصد رشد کرده است. آمارهای جهانی هم مشخص می کند که ۷۳ درصد از تجارت الکترونیکی با موبایل صورت میگیرد؛ به این علت آینده تجارت الکترونیکی به موبایل وابسته است و ما باید توانایی مشتری را در منفعت گیری از این ابزار بهبود ببخشیم.»
به حرف های او، بانیمد نزدیک به ۲۵ میلیون کاربر و ۴ میلیون کاربر فعال دارد. این پلتفرم که فعالیتش را با برند جینوست اغاز کرد، اکنون بیشتر از یک هزار برند در بانیمد فعالیت میکنند.
قائممقام بانیمد درمورد چالشهای عمده حوزه تجارت الکترونیکی، او گفت: «رگولاتوری و کالای قاچاق چالشهای مهم ما می باشند. سهم کالای قاچاق جدی است. ما هم اگر غیرقانونی کار کنیم، میتوانیم سهم بیشتری از بازار بگیریم. اما کانالهای تلگرامی و اینستاگرامی با فروش کالای قاچاق، خریداران را بهسمت خود میکشانند.»
مظاهری درمورد برنامههای آینده بانیمد نیز گفت: «برای ما روشن است که مرز فروشگاههای حضوری و آنلاین برداشته میشود. برهمین مبنا، ما در ماه آینده مراکز خرید توانایی مشتری را افتتاح میکنیم. هدفمان تشکیل حس و توانایی خوب است که کاربر بیاید و توانایی حضوری داشته باشد. اولین افتتاحمان در تهران و کرج خواهد می بود.»
او افزود: «حرکت مصرفکننده با شدت بیشتری درحال تحول است؛ قوت خرید کم شده و اهمیت BNPLها زیاد تر شده است. فروش اقساطی اکنون سهمی غیرقابلتکذیب در این حوزه دارد؛ درنتیجه ما هم در آینده به فروش اقساطی فکر میکنیم.»
همکاری خانومی با «تپسل» و توانایی موفق آژانس تخصصی زیبایی
مدیرعامل فروشگاه اینترنتی خانومی نیز در این نشست با پافشاری بر این که سال ۱۳۹۳ بهترین سال در حوزه تجارت الکترونیکی می بود، او گفت: «تا قبل از فراگیر شدن اینترنت روی موبایل، تجارت الکترونیکی در ایران روال کندی داشت و زیاد تر کسبوکارهایی که در دهه ۸۰ اغاز به فعالیت کردند، تا سال ۱۳۹۱ حذف شدند. اما عمده کسبوکارهایی که به این تحول رسیدند، رشد کردند. در آن زمان، میشد گمان زد که این شیب صعودی ادامهدار باشد و با انفجار فروش اینترنتی در ایران روبه رو خواهیم می بود. یقیناً اتفاقات سال ۱۳۹۷ که در عرصه برجام اتفاق افتاد، علتخروج اندوخته از این صنعت شد.»
به حرف های شاهمرادی، خانومی از سال ۱۳۹۳ اغاز به کار کرد و با پشتیبانی شبکههای اجتماعی زیاد سریع بزرگ شد؛ مردم از طریق شبکههای اجتماعی همانند اینستاگرام با خانومی آشنا شدند و این پلتفرم موفق شد بدون تکیه بر تبلیغات گسترده به فروش خوبی دست یابد.
شاهمرادی بر اهمیت دو عامل کلیدی در پیروزی تجارت الکترونیک پافشاری کرد: دسترسی تولیدکنندگان به دادههای دقیق و جامع درمورد بازار و تشکیل شفافیت در همه مرحله های فرایند خرید. وی معتقد است با فراهمآوردن این دو شرط، میتوان به تشکیل مطمعن متقابل بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان و درنتیجه به رشد و گسترش پایدار تجارت الکترونیکی در سرزمین دست یافت.
او این چنین او گفت: «رشد اقتصادی باید با اهمیت ترین دغدغه حاکمیت باشد. تجارت الکترونیکی در یک بازه وقتی سهساله رشد ۲۰ برابری داشت و بین سالهای ۹۲ تا ۹۸ نیز ناظر رشد صدبرابری بنگاههای تجارت الکترونیکی بودیم. اما چالشهای مهمی همانند منبع های انسانی، فراهم منبع های مالی، حذف شفافیت از لایه قیمت فروش و رگولاتوری به رشد تجارت الکترونیکی صدمه میزند.»
شاهمرادی او گفت: «اکنون بهطور میانگین یکمیلیون نقطه فروش کالای قاچاق در سرزمین وجود دارد. در این شرایط شفافیت فروشندگان خرد از بین میرود.»
شاهمرادی اما به آینده امیدوار است: «باوجود همه پیچیدگیها زمان بزرگی در سرزمین وجود دارد، یکی از این نکات مثبت این است که همه بازیگران تجارت الکترونیکی ایران اندوختهگذاری کردهاند و دارایی دارند و این داراییها زمان رشد بزرگی را برای همه تشکیل میکند.»
مدیرعامل خانومی این چنین خبرداد که این پلتفرم یک آژانس تخصصی زیبایی را با همکاری تپسل تشکیل کرده که پلتفرم متعلق به تپسل است و مشتریان، داده و کمپین از سمت خانومی فراهم میشود. به حرف های شاهمرادی، در سه توانایی اول این همکاری، همه رکوردهای خانمی شکسته شده است.
«تکنوپی» در اندیشه یک همت فروش اقساطی
حسین حیدر، رئیس هیئتمدیره «تکنولایف» نیز در این پنل، مهمترین چالش خردهفروشی آنلاین را افت قوت خرید مردم دانست و او گفت: «به همین علت، ما قسمت خرید قسطی را تشکیل کردهایم تا مصرفکننده نهایی بتواند کالای موردنیاز، بهخصوص کالای دیجیتال و موبایل، را تهیه کند.»
او افزود: «سال قبل از شش همت فروش کالا عبور کردیم و امسال با راهاندازی تکنوپی بهجستوجو این هستیم که یک همت فروش اقساطی داشته باشیم. فراهم کالا نیز جزو مسائل اساسی در سال جاری است؛ چون تخصیصندادن ارز، این حوزه را با چالش مواجه میکند، یقیناً این نوشته در دسترس حاکمیت است و کاری از دست ما برنمیآید.»
حیدر با پافشاری بر این که کالای قاچاق با اهمیت ترین چالش تکنولایف است، افزود: «در قسمت تجارت الکترونیکی، ما آینه اقتصاد خرد سرزمین هستیم. یکی از دغدغههای مهم ما کانالهای فروش کالاهای قاچاق است. ما میتوانیم شفاف باشیم، اطلاعات دقیق اراعه بدهیم و کالای فنی درستی را توزیع کنیم اما این شفافیتها زیاد دیده نمیشود و کانالهای فروش قاچاق صدمهزننده می باشند.»
به این اینترنت نمیتوان مطمعن کرد
کیارش عباسزاده، مؤسس اسنپ فود و خانه کسبوکار نیز او گفت: «چالشی که در سال ۸۸ و ۸۹ داشتیم این می بود که اینترنتی خواست میگرفتیم اما بهعلت فیلترینگ، سایت ما بالا نمیآمد، درنتیجه ناچار بودیم نرمافزار بنویسیم و به دیتابیس خودمان وصل شویم و تلفنی خواست بگیریم. در آن زمان ما برای رستورانها پنلی درست کرده بودیم که بتوانند وصل شوند و خواستها را ببیند اما سال ۸۸ در زیاد مناطق زیرساخت برای گرفتن اینترنت نبوده است.»
او او گفت: «هماکنون نیز با گذشت اینهمه سال هم چنان چالش اینترنت را داریم، حتی وقتی که شدت اینترنت خوب است، نمیتوانیم مطمعن کنیم که به همین شکل بماند. این یکی از چالشهای مهم تجارت الکترونیکی است. بر همین مبنا ما همیشه فکر میکنیم که یک جهت سنتی را هم نگه داریم که اگر فیلتر شدیم یا اینترنت قطع شد، نابود نشویم.»
تلاش برای واردکردن تجارت الکترونیکی به حوزه املاک
عباسزاده درمورد برنامه پیشرویشان نیز گفت: «ما برای پشتیبانی به این حوزه درحال راهاندازی استارتآپ فکتوری در حوزه ملک هستیم و از این طریق میتوانیم تجارت الکترونیکی را داخل حوزه ملک کنیم. این کار پیچیده و سخت است؛ چون ملک صنعت مادر است، قیمت بالا و ذینفعان بیشتری دارد و موضوعات رگولاتوری هم وجود دارد.»
او در ادامه گفت: «تا الان در مرحله های خوبی پیش رفتهایم تا بتوانیم ملک را هم داخل حوزه تجارت الکترونیکی کنیم. حرف های میشود هوش مصنوعی در حوزه ملک تا ۷۱ درصد سودآوری را افزایش میدهد. ملک از حوزههای دیگر عقب است و ظرفیت کار دارد. این چنین ازآنجایی که برخی از مخاطبان ما در تلاش برای تشکیل کسبوکار می باشند، ما کتابی تحت گفتن کارخانه کسبوکار انتشار کردهایم و عوامل پیروزی و ناکامی کسبوکارها را در این کتاب ترسیم کردهایم.»
دسته بندی مطالب