به گزارش روشنفکر
بر پایه اظهار سرهنگ «ابوالفضل موسوی» رییس پلیس راهور تهران بزرگ، ۴۱ درصد از تصادفات تبدیل فوت در پایتخت مربوط به موتورسواران است. به حرف های سرهنگ موسوی، ۸۹ موتورسوار طی چهارماه نخست سال ۱۴۰۳ در تصادفات رانندگی پایتخت جان باختند. بیشترین عامل تصادفات تبدیل فوت موتورسواران در تهران، عدم دقت به جلو بوده است. ۴۵ درصد از تصادفات موتورسواران در تهران، به علت عدم دقت به جلو این افراد شکل گرفته است.
سرهنگ موسوی در قسمت فرد دیگر از سخنانش به فرسودگی ۹۰ درصد موتورسیکلتهای حاضر در پایتخت خبر داد. به حرف های او، پلیس راهور تهران برنامهای را به نام «مطرح ۱۰» در دست اجرا دارد. مقصد از اجرای این مطرح، افت تصادفات فوتی و جرحی، افزایش انضباط اجتماعی، افت آلودگی هوا و افت تخلفات رانندگی موتورسواران اظهار شده است.
آمار شبیه سهم موتورسواران از تصادفات تبدیل فوت در سال قبل
در زمستان ۱۴۰۲ نیز آمار شبیهی برای تصادف موتورسیکلتها در پایتخت اظهار شد. به حرف های «جعفر تشکری هاشمی» رییس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران، ۵۰ درصد کشتهشدگان تصادفات رانندگی تهران را موتورسواران راه اندازی خواهند داد. به حرف های هاشمی، علت مهم سهم بالای موتورسواران از کشتهشدگان تصادفات رانندگی، تخلفات رانندگی انجام شده از سوی موتورسیکلتها است. برخلاف روال جهانی که افت ۱۲ درصدی تلفات در تصادفات رانندگی را مشخص می کند، تلفات تصادفات رانندگی در ایران سالانه ۲۵% رشد کرده است.
در خبری دیگر و مربوط به پاییز ۱۴۰۲، سرهنگ «رابعه جهانبخت» رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران به سهم ۵۰ درصدی موتورسواران از تصادفات تبدیل فوت در پایتخت خبر داد. به حرف های سرهنگ جهانبخت، زیاد تر تصادفات تبدیل فوت موتورسواران در بزرگراه امام علی (ع) تهران رخ خواهند داد.
نوشته تخلفات موتورسیکلتسواران و این چنین تصادفات ناگوار آنها، به طور روزانه در شبکههای اجتماعی بازتاب اشکار میکند. با دقت به افزایش قیمت ماشین در ایران و افزایش تمایل افراد به خرید موتورسیکلت، بیتوجهی به این نوشته در آینده نزدیک امکان پذیر آن را به یک بحران برای شهرهای بزرگ تبدیل کند.
دسته بندی مطالب