به گزارش روشنفکر
یک هشدار برای امنیت سرورهای اکران فیلم در سینماها
اتحادیه مراکز فنی و حمایتایجاد سینمای ایران نسبت به استاندارد نبودن سرورهای نمایش فیلم در سینماها و نداشتن امنیت هشدار داده و خوستار اصلاح اشکالات حاضر شده است.
در این عرصه امیرحسین سحرخیز – عضو هیأت مدیره اتحادیه و مدیرعامل استودیو روشنا – با بیانی ساده گفت که چه مشکلی در سرورها وجود دارد که خواست خارج شدن آنها نقل شده است.
او در او گفتوگویی با ایسنا با گفتن این که «سیستم دیجیتال سینما جهت شد فروش فیلمها ضمانت شود، چرا که در آن امنیت کافی وجود دارد و امکان کپی از فیلمها گرفته شده و این چنین جلوی نمایش غیر محدود آنها را هم میگیرد»، درمورد نحوه کارکرد این سیستم گفت: فایلی که قرار است برای نمایش به سالن سینما برود که به آن DCP حرف های میشود، حاوی قفلی است که روی یک سرور خاص و در وقتی خاص که ما، آن را تعریف میکنیم توسط یک کلید باز خواهد شد. اگر امنیت این قفل از بین برود امنیت نمایش فیلم نیز از بین میرود. آنچه در رابطه سرورهایی که الان محل او گفت و گو می باشند اتفاق افتاده، این است که کلیدی که برای باز شدن آن قفل به کار میرود و ما اصطلاحا به آن KDM میگوییم، قابل دستکاری است یعنی میتوان آن را تحول داد و زمان نمایش فیلم را به طور نامحدود افزایش داد. درواقع این سرورها از استاندارد مشخصی تبعیت نمیکنند و قفل میتواند دستکاری شود.
سحرخیز با اشاره به این که این اتفاق همانند آن است که شما از یک شرکت قفلی را خریداری کنید که کلیدهای دیگر قفلها هم آن را باز میکند، او گفت: این چنین قفلی دیگر نه امنیت دارد و نه کارکرد اما مسئله فرد دیگر که در ایران وجود دارد، این است که این دستگاهها از هیچ پروسه کنترل کیفیت و استانداردی عبور نکردهاند. این دستگاهها در همه دنیا در یک جریان کنترل کیفیت (QC) بازدید خواهد شد ولی در ایران این چنین مسیری را طی نکردند و هنگامی داخل سیستم شدند اشکار شد ایرادهایی دارند. ایرادها گزارش شدند که بخشی از آنها رفع شد و بخشی دیگر هم رفع نشده است.
وی با گفتن این که سازمان استاندارد ایران در این مورد یک قسمت تخصصی برای بازدید و برسی ندارد، در ادامه گفت: در دنیا یک سازمان اشکار که متشکل از شرکتهای بزرگ سینمایی است، وجود دارد که استانداردها در آنجا تعیین میشود. این سازمان که به اختصار DCI نامیده میشود، تنها به شرکتهایی اجازه میدهد دستگاهی را بسازند و داخل بازار کنند که از استاندارهای وضع شده این سازمان تبعیت کنند. اگر استاندارد ملزوم برای برای یک سرور در این سازمان تایید نشود هیچ کس نمیتواند آن را در دنیا بفروشد اما در ایران دوستان میگویند، دستگاه ما خوب است و خودمان آن را تست کردهایم در حالی که لزوما هنگامی سازنده میگوید محصولش خوب است، این ادعا نمیتواند قابل استناد باشد و باید یک مرجعی متشکل از افراد غیرذینفع آن دستگاه را بازدید کیفی کنند تا اشکالها اشکار شده و رفع شود.
عضو هیأت مدیره اتحادیه مراکز فنی و حمایتایجاد سینمای ایران با یاداوری وقتی که سرورهای خارجی از شرکتهای گوناگون در سینماهای ایران منفعت گیری میشدند، او گفت: از سرورهای تازه که به گفتن ساخت وطن و تشکیل ملی معارفه شدهاند، هیچ پیشینهای حاضر نیست. نمیدانیم نرم افزار آن را چه فردی تشکیل کرده یا در کجا تشکیل شدهاند. در واقع هیچ اطلاعاتی از آنها نداریم ولی مطمعن دارم که ایرانی نیستند. به نظرم سِرور ملی یک سخن پرطمطراق است. این نرمافزار هم خارجی است و هم بینام و نشان. این در حالی است که در سیستمهای سینمایی نمیتوانید محصول بینام و نشان داشته باشید. امنیت فیلمها برای سازنده و سیستم پخش مهم است. حتی در رابطه پروژکتورهای استاندارد سینمای دنیا، فقط سه – چهار کمپانی می باشند که اجازه ساخت آنها را دارند. در ایران همه میخواهند سرور بسازند و بگویند ملی است. طبیعتاً اینها آزمون و اشتباه دارد و فقط خودشان فکر میکنند کارشان بینقص است در صورتی که یک مجموعه ثالث آنها را چک نکرده است.
او گفت: متاسفانه مشکل جاری ما با این سرورها همین است که امنیت KDM ندارند و نزدیک به ۱۰۰ دستگاه با این مشخصات در چرخه اکران می باشند که تعدادشان در تهران کم است ولی در کل سرزمین پخش شدهاند.
سحرخیز در آخر او گفت: یقیناً ایرادهای فرد دیگر هم به این سیستم داخل است ولی فعلا برای ما امنیت آن بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد. در این مورد نامهای هم از سوی اتحادیه به موسسه «سینما شهر» فرستاده شد که سپس از موسسه با بنده تماس گرفتند و درمورد جزئیات نامه کسب خبر کردند. سپس از مدتی مختصر هم وجود این مشکل را تایید کردند اما تا بحال خبری از زمان و نحوه از بین بردن آن نداریم. قبلاً هم یک سرور دیگر ایرادهایی داشت که بعد از بازدید و گزارش بلافاصله از اکران خارج شد و هنگامی هم آن را اصلاح کردند و بعد از چک کردن آن را تایید کردیم، نزدیک به یک تا دو ماه طول کشید تا آن را مجدد به چرخه اکران برگردانند اما در این مورد تازه به نظرم حرکت دوگانهای اتفاق افتاده است.
دسته بندی مطالب
منبع