به گزارش روشنفکر
بعد از حکم اتحادیه اروپا مبنی بر این که سیاستهای اپل برای اپ استور رسماً قانون بازارهای دیجیتال را نقض میکند، غول فناوری تغییراتی را اظهار کرده است. بهطورخاص، این تغییرات درمورد منفعت گیری از لینکهای خارجی در اپلیکیشنها برای اراعه راههای پرداخت جانشین به کاربران است. بعد از اظهار این تغییرات، اسپاتیفای و اپیکگیمز که از منتقدین قدیمی سیاستهای اپ استور بودهاند، از تغییرات تازه نیز انتقاد کردهاند.
اپل در بیانیه مربوط به تغییرات خود توضیح میدهد که تعداد بسیاری از محدودیتهای مربوط به لینکهای خارجی اراعهشده توسط گسترشدهندگان را حذف میکند. بهگفتن مثال، گسترشدهندگان با وجود این تغییرات میتوانند در اپلیکیشنهای خود از لینکهای خارجی منفعت گیری کنند که کاربران را برای خرید به یک وبسایت هدایت میکنند.
ساختار جدیدی برای هزینههای اپاستور
یقیناً کوپرتینوییها ساختار جدیدی را برای هزینههای این موارد معارفه کردهاند. غول سازنده آیفون دو سطح از هزینهها را برای برنامههایی معارفه کرده است که در آنها به یک صفحه وب خارجی لینک داده شده است؛ هزینه اولیه Acquisition و هزینه خدمات فروشگاه (Store Services).
اولین کارمزد تازه اپل «هزینه خرید اولیه» (Initial Acquisition Fee) است که غول فناوری میگوید ارزشی که اپاستور در ربط گسترشدهندگان با مشتریان خود اراعه میکند را مشخص می کند. با این هزینه، اپل مطابق با شرایط تجاری تازه و جاری خود، از فروش کالاها و خدمات دیجیتالی که مشتریان در هر پلتفرمی انجام خواهند داد ۵ درصد کارمزد دریافت میکند.
هزینه دوم با نام «هزینه خدمات فروشگاه» (Store Services Fee)، خدمات و قابلیتهایی را شامل میشود که غول فناوری به گسترشدهندگان اراعه میکند، همانند توزیع و مدیریت برنامهها و ویژگیهای امنیتی اپ استور. این هزینه شامل یک کارمزد استاندارد ۱۰ درصدی یا یک کمیسیون با تخفیف 5 درصدی (برای گسترشدهندگان کوچک) میشود.
اپل میگوید که این دو کارمزد تازه برای کاربران جاری iOS اعمال نخواهد شد و فقط برای کاربران جدیدی اعمال میشود که برای اولینبار یک برنامه را از طریق اپاستور دانلود میکنند.
انتقاد اسپاتیفای و اپیک گیمز از تغییرات اپل
اسپاتیفای و اپیکگیمز از جمله شرکتهایی بودهاند که از زمانها قبل اینطوری استدلال کردهاند که اپل از موقعیت خود در بازار سوءاستفاده میکند و شکایات آنها تا حدی مسئول گسترش قانون ضد انحصار اتحادیه اروپا برای بازارهای دیجیتال (DMA) است.
«تیم سوئینی»، مدیرعامل اپیک گیمز در ایکس نوشت:
«در اتحادیه اروپا، جایی که قانون تازه DMA رقابت فروشگاههای اپلیکیشن را فراهم میکند، اپل به حرکت مخرب خود ادامه میدهد و ۱۵ درصد هزینه ناخواسته تازه غیرقانونی را برای کاربرانی که به فروشگاههای رقیب مهاجرت میکنند و بر تجارت در این فروشگاههای رقیب نظارت میکنند، در نظر میگیرد.»
TechCrunch نیز بیانیهای از اسپاتیفای دریافت کرده است که در آن هزینههای تازه اپل گیجکننده و غیرقابلقبول توصیف شده است.
دسته بندی مطالب