به گزارش روشنفکر
شرکت Perplexity اظهار کرده است که هرگاه هوش مصنوعیِ موتور جستجوی این شرکت محتوایی را از ناشران شریک خود در جواب به سؤالات کاربران اراعه دهد، سهمی از درآمد تبلیغات را به آنها اعطا میکند. در این همکاری نام ناشران مشهوری همانند تایم، فورچون، The Texas Tribune و Der Spiegel وجود دارد.
بر پایه گزارش ورج، Perplexity بهتازگی اظهار کرده است که به گفتن بخشی از پلتفرم تبلیغاتی خود که تصمیم دارد در اواخر سپتامبر آن را راهاندازی کند، درآمدش را با برخی از ناشران به اشتراک خواهد گذاشت. این ناشران علاوهبر دریافت درآمد از Perplexity، به یک اشتراک رایگان یک ساله سازمانی و ابزارهای گسترشدهنده این شرکت دسترسی خواهند داشت.
این همکاری درحالی صورت میگیرد که ماه قبل فوربز این شرکت را به سرقت مطالبش متهم کرد. به نظر میرسد این شرکت هوش مصنوعی دستورات فایل robots.txt را نادیده گرفته و دادههای وبسایت فوربز را استخراج کرده است.
برنامه اشتراک درآمد تبلیغاتی Perplexity با ناشران
تا این مدت دقیقاً اشکار نیست که Perplexity چه میزانی از درآمد خود را با ناشران تقسیم خواهد کرد. مدیر ارشد این شرکت از افشای اعداد خودداری کرد، اما به Engadget او گفت که این سهم درصدی دو رقمی خواهد می بود. او این چنین او گفت که این همکاری به آمریکا محدود نیست و جهانی خواهد می بود. مدیر ارشد این شرکت میگوید که سهم درآمد اعطایی این شرکت به ناشران مطمئناً زیاد زیاد تر از سهم درآمد گوگل با ناشران خواهد می بود. او میگوید که این شرکت یک ضمانت طویل مدت خواهد داشت.
شرکتهای هوش مصنوعی همانند OpenAI نیز با ناشران بزرگی همانند فایننشال تایمز همکاری کردهاند تا از محتوای آنها برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی منفعت گیری کنند و به آنها نیز مبالغی از ۵ تا ۲۵۰ میلیون دلار خواهند داد. بااینحال، برنامه تقسیم درآمد Perplexity متفاوت است؛ به عبارتی، در اینجا هر بار که موتور جستجوی Perplexity از محتوای ناشران در یکی از جوابهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی خود منفعت گیری کند، سهمی از درآمد شرکت از تبلیغات به ناشران داده میشود.
دسته بندی مطالب