به گزارش روشنفکر
اتحادیه اروپا امروز متا را به نقض قوانین بازارهای دیجیتال (DMA) متهم کرد. تهمت مهم متا درواقع به مدل «پرداخت یا رضایت» (Pay or Consent) این شرکت مربوط است که اواخر سال ۲۰۲۳، به کاربران اتحادیه اروپا اراعه شد. این مدل بدین معناست که کاربران برای منفعت گیری بدون تبلیغات از پلتفرمهای متا یا باید اشتراک داشته باشند، یا رضایت بدهند که از دادههای آنها برای تبلیغات شخصیسازیشده منفعت گیری شود.
بر پایه قوانین DMA اتحادیه اروپا، غولهای فناوری همانند متا وقتی که تصمیم دارند از دادههای شخصی کاربران در پلتفرمهای گوناگون منفعت گیری کنند، باید از کاربران رضایت بگیرند. متا نیز سال قبل در اتحادیه اروپا سرویسی راهاندازی کرد که در آن کاربران با پرداخت اشتراک ماهانه، میتوانستند از فیسبوک و اینستاگرام بدون هیچگونه تبلیغاتی منفعت گیری کنند.
در آن زمان این شرکت خبرداد که اگر کاربران اروپایی رضایت بدهند که از دادههای آنها منفعت گیری شود، سرویس رایگان بدون تبلیغات دریافت میکنند. اکنون به گزارش CNBC، اتحادیه اروپا متا را به علت مدل «پرداخت کنید» یا «رضایت دهید» به نقض قوانین DMA متهم کرده است.
تهمت متا از سوی اتحادیه اروپا
رگولاتورهای اروپایی میگویند که مدل اراعهشده توسط متا علتمیشود کاربران برای پرداختنکردن حق اشتراک، ناچار شوند تا با ردیابی اطلاعات شخصی خود برای اهداف تبلیغاتی موافقت کنند. کمیسیون اروپا اکنون متا را از «دیدگاه اولیه» خود مبنی بر این که این مدل با DMA مطابقت ندارد، مطلع کرده است. یقیناً پیشتر متا حرف های می بود که این مدل DMA را نقض نمیکند.
این یافتهها درواقع در ادامه تحقیقاتی است که کمیسیون اروپا در ماه مارس (فروردین ماه) علیه متا اغاز کرد. اکنون با اظهار نتایج این تحقیقات، متا میتواند به تهمت کمیسیون جواب دهد و در صورت تحول مدل خود، به گمان زیادً بتواند از جریمه اجتناب کند.
بااینحال، اگر نظر کمیسیون قبول شود، میتواند تا ۱۰ درصد از کل گردش مالی شرکت، متا را جریمه کند. این چنین اگر این شرکت بار دیگر متهم شود، این جریمه میتواند تا ۲۰ درصد از کل گردش مالی آن برسد. گفتنی است که مجموع درآمد متا در سال قبل میلادی نزدیک به ۱۳۵ میلیارد دلار (۱۲۵ میلیارد یورو) بوده است.
هفته قبل نیز کمیسیون اروپا خبرداد سیاستهای اپل و شرایط اپ استور قوانین بازارهای دیجیتال را نقض میکند.
دسته بندی مطالب