به گزارش روشنفکر
در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، خودروسازان بزرگ و کوچک داخلی از محصولات جدیدشان برای بازار ایران رونمایی کردند. تعدادی از این خودروها اتومبیلهای مونتاژی چینی بودند، درحالیکه دیگر محصولات را شرکتهای داخلی گسترش دادهاند. بااینحال مصرفکنندگان ایرانی تا این مدت چشم به راه رسیدن خودروهای تازه بازار ایران می باشند. تعداد بسیاری از این خودروها در مرحله رونمایی ماندهاند و تا این مدت اشکار نیست چه وقتی اراعه آنها اغاز میشود. در این نوشته از دیجیاتو، نگاهی به خودروهای تازه بازار ایران میاندازیم که تا این مدت داخل مرحله اراعه نشدهاند.
آریا و کادیلا، خودروهای تازه بازار ایران از سایپا
سایپا آریا و سایپا کادیلا دو محصول تازه سایپا برای بازار ایران می باشند. سایپا آریا هاچبک کراس است که الگوی طراحی ظاهریاش با شاهین مشترک است. در نظر دیگر، سایپا کادیلا که اکنون به سایپا P90 تحول نام داده است، نسخه ایرانیزه رنو تندر ۹۰ نسل اول به حساب میآید. هر دو ماشین در نمایشگاههای گوناگون و در غرفه سایپا وجود دارند اما تا این مدت زمان اراعه قطعی آنها اشکار نشده است.
سایپا برای آریا از موتور دولیتری تنفس طبیعی ساخت چین منفعت میبرد. سایپا P90 نیز به پیشرانه ME16 تجهیزخواهد می بود که نسخه سایپایی موتور TU5 پلاس است. بااینحال سایپا آریا و سایپا P90 از خودروهای بازار ایران می باشند که تا این مدت منتظرشان هستیم و به نظر میرسد با زیادسازی آنها فاصله بسیاری داریم.
ایکو ریرا و سایپا سیلک
ایرانماشین طبق معمولً در عرصه گسترش و اراعه خودروهای تازه، سریعتر از سایپا عمل میکند؛ برای مثال این خودروساز نسخههای اتوماتیک تارا را سریعتر از شاهین به بازار اراعه کرد. این چنین مقدار اراعه تارا دندهای نیز زیاد زیاد تر از شاهین دندهای بوده است؛ ازاینرو انتظار داریم ایکو ریرا، کراساوور تازه این خودروساز، نیز سریعتر از خودروهای سایپایی به بازار برسند.
ایکو ریرا جانشین پژو ۲۰۰۸ شناخته میشود اما بهجای پیشرانه مشهور THP، از موتور ۱.۷ لیتری توربوشارژر مشترک با محصولات خانواده دنا منفعت میبرد. از طرف دیگر، سایپا نیز پروژهای را با نام سایپا سیلک برای جانشین سیتروئن C3 راهاندازی کرده است. بااینحال به نظر میرسد این پروژه تا این مدت در مرحله های اولیه گسترش قرار دارد و تا تکمیل آن زمان بسیاری باقی مانده است. برخلاف ایکو ریرا، هیچ تصویری از سایپا سیلک در رسانهها انتشار نشده است و حتی کاتالوگ این محصول نیز تا این مدت قطعی نشده است.
محصولات اکستریم، خودروهای تازه بازار ایران از مدیرانماشین
مدیران ماشین نیمه دوم ۱۴۰۲، از اراعه محصولات لوکس چری به بازار کشورمان خبر داد. این خودروها با برند اکسید در چین و روسیه اراعه شدهاند اما در بازار ما با نام اکستریم شناخته خواهند شد. سه محصول اکستریم TXL، اکستریم VX و اکستریم LX نخستین خودروهای لوکس چری برای بازار ایران معارفه شدند. از بین سه محصول معارفهشده، اکستریم VX برای تست و بازدید در اختیار خبرنگاران قرار گرفته است. بااینحال تا این مدت قیمت و شرایط فروش اکستریم VX اشکار نشده است.
علت مهم تأخیر در اغاز مونتاژ و اراعه محصولات اکستریم به بازار ایران را میتوان چالشهای فراهم ارز دانست. این خودروها برای دریافت قطعات به ارز نیاز دارند؛ ازاینرو تا زمان دریافت ارز موردنیاز و واردات قطعات به ایران، مونتاژ آنها اغاز نمیشود.
فیدلیتی XB1
فیدلیتی XB1 نیز یکی دیگر از خودروهای تازه بازار ایران است که آن را در رویدادهای خودرویی میبینیم اما تا این مدت به مرحله اراعه نرسیده است. همانند خودروهای اکستریم، علت اراعه نشدن فیدلیتی XB1 نیز مشکلات ارزی است. در واقع مدیران گروه بهمن از مشکل فراهم ارز گله های دارند و این معضل را علت مهم داخل نشدن خودروهای تازه به بازار میدانند.
فیدلیتی XB1 با نام مهم جتور داشنگ شناخته میشود و سومین محصول جتور در گروه بهمن بعد از جتور X70s (فیدلیتی پرایم) و جتور X70 پلاس (فیدلیتی پرستیژ) است. فیدلیتی XB1 از مشخصات فنی شبیه با تیگو ۷ پرومکس منفعت میبرد که شامل موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژر و گیربکس هفتسرعته دوکلاچه میشود. یقیناً این ماشین در قالب نسخه هیبریدی نیز اراعه شده است که باتوجهبه مشکلات فراهم ارز، امکان اراعه آن حداقل در زمان جاری دور از انتظار به نظر میرسد.
نتا جیتی
نتا جیتی نیز از خودروهای تازه بازار ایران و گروه بهمن به شمار میآید که تا این مدت به مرحله اراعه نرسیده است. محصول نتا خودرویی وارداتی است که گروه بهمن علت اراعهنکردن آن را افتارز گفتن میکند. نتا جیتی ماشین اسپرت کوپه دودر است که در چند نسخه به بازار چین اراعه میشود.
ابتدا رسانهها اظهار کردند نتا جیتی با مدل پایه به بازار ایران میآید اما اکنون سخن بگوییدهایی مبنی بر اراعه نسخه فولآپشن این ماشین با سیستم همه چرخ محرک نقل شده است. باوجوداین تا زمان اراعه نهایی و تعیین قیمت، نمیتوان در رابطه اطلاعات فنی نتا جیتی اظهار نظر قطعی داشت.
آریزو ۸ و تیگو ۷ پرومکس
مدیرانماشین همراه رونمایی از خودروهای اکستریم، دو محصول تازه را نیز در خانواده فونیکس رونمایی کرد. آریزو ۸ و تیگو ۷ پرومکس نیز از خودروهای تازه بازار ایران می باشند که تا این مدت به مرحله اراعه نرسیدهاند. علت اراعه نشدن این خودروها اظهار نشدن قیمت آنها از سوی شورای رقابت و سازمان حمایتاست؛ به این علت این دو ماشین تا این مدت در مرحله قیمتگذاری قرار دارند اما امکان پذیر نیمه دوم ۱۴۰۳ ناظر اراعه هر دو محصول فونیکس به بازار باشیم.
دسته بندی مطالب