به گزارش روشنفکر
غولهای باتریسازی چین شامل BYD و CATL درحال گسترش باتری لیتیوم آهن فسفات با قابلیت شارژ فوق سریع می باشند که در تئوری میتوان آن را تنها در زمان زمان ۱۰ دقیقه شارژ کرد.
آینده خودروهای برقی در گروی شارژ فوق سریع باتریها
شارژ کردن باتری خودروهای برقی مدام یکی از معایب آنها در قیاس با خودروهای بنزینی بوده است که بهراحتی و در زمان زمان کوتاهی میتوانند در جایگاه عمل به سوختگیری نمایند. اگرچه بهینهسازیهای مختلفی در این عرصه انجام شدهاست و رانندگان میتوانند با انتخاب مسیرهای صحیح، شارژدهی بیشتری را توانایی کنند؛ اما به نظر میرسد که به گمان زیادً بهزودی ناظر از بین بردن مشکل از ریشه خواهیم می بود. دو شرکت چینی BYD و CATL مشغول گسترش باتری می باشند که میتواند از شارژ فوقسریع منفعت ببرد و تنها در ظرف ۱۰ دقیقه مجدداً شارژ شود.
فناوری باتریها در سالهای تازه پیشرفت چشمگیری داشته است و مدام درحال بهبود بوده است. پیشرفت دو شرکت چینی حرف هایشده، از تازه ترین دستاوردهای این صنعت است و بهعلت نیاز شدید، به گمان زیادً میتواند زیاد سریع راه خود را به خودروهای برقی باز کند. باتریهای لیتیوم آهن فسفات با حمایتاز شارژ فوق سریع نهتنها میتوانند شدت و شارژدهی خودروهای برقی را بهبود ببخشند، بلکه امکان پذیر طیف جدیدی از خریداران را بهسوی این محصولات جذب کنند.
باتریهای تازه BYD Blade 2.0 و CATL Qilin 2.0 از نرخ شارژ 6C منفعت میبرند و به همین علت قادر به منفعتمندی از شارژ فوق سریع می باشند. در این حالت، جریان داخل شده به باتری برای شارژ مجدد آن، ۶ برابر جریان خود باتری است. برای مثال یک باتری ۱۰۰ آمپر ساعت با جریان ۶۰۰ آمپر ساعت شارژ خواهد شد. با این حال منفعتمندی از فناوری حرف هایشده با موانعی مواجه است که با اهمیت ترین آنها، بهبود زیرساخت ایستگاههای شارژ خودروهای برقی است. اگر زیرساخت جاری تحکیم نشود؛ منفعتمندی از این چنین باتریهایی چندان تاثییر محسوسی نخواهد داشت و نمیتوان از حداکثر شدت شارژ آنها منفعت گیریکرد.
نباید فراموش کنیم که باتریها طبق معمولً نمی توانند حداکثر شدت شارژ خود را در همه زمان زمان شارژ شدن نگه داری کنند و شرکتها طبق معمولً از ترفندهای تبلیغاتی برای ضعف این پوشش منفعت گیری میکنند. برای مثال باتریهایی که از جریان 5C منفعت میبرند میتوانند طی ۱۱.۵ دقیقه از ظرفیت ۱۰ به ۸۰ درصد برسند؛ اما در ادامه با کم شدن محسوس شدت شارژ روبه رو خواهد شد.
اگرچه جزئیات دقیق باتریهای تازه BYD و CATL انتشار نشده است؛ اما گزارشها اشاره دارند که شارژرهای سریع جاری که در ایستگاهها وجود دارند حداکثر میتوانند جریان شارژ ۴ برابر را فراهم سازند. این مقدار برابر با ۴۸۰ کیلو وات یا حداکثر جریان ۶۱۵ آمپر است. دستیابی به شدتهای شارژ بالاتر نیاز به افزایش ولتاژ و یا شدت جریان دارد که منبع های مالی هنگفتی را طلب میکند. یقیناً چین با شدت بالایی در حال بهبود ایستگاههای شارژ خودروهای برقی است؛ بهطوری در سال جاری هواوی از اولین ایستگاه ۶۰۰ کیلو وات در این سرزمین رونمایی کرد و شرکت Mega هم تصمیم راهاندازی ۵ هزار ایستگاه 5C برای شارژ مینیونهای خود را دارد که قادر به طی مسافت نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر با ۱۰ دقیقه شارژ می باشند.
برای قیاس باید اشاره کنیم که تسلا حداکثر توان ۲۵۰ کیلو وات را در ایستگاههای V3 خود داخل ایالات متحده اراعه میکند. یقیناً شرکتهای فرد دیگر همانند Electrify America توان ۳۵۰ کیلو وات را فراهم ساختهاند. این چنین ایستگاه شارژ Gravity Hub در نیویورک حداکثر توان ۵۰۰ کیلو وات را بهازای هر ماشین اراعه کرده است. اکنون به نظر میرسد که نهتنها رقابت بر سر تشکیل باتریهای گسترش یافتهتر و خودروهای بهینهتر بین شرق و غرب اغاز شدهاست؛ بلکه این رقابت به گسترش جایگاههای شارژ نیز گسترش اشکار کرده است.
دسته بندی مطالب