به گزارش روشنفکر
حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۲۰ درصدی همراه است. با این حساب کف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال تازه ۹ میلیون تومان خواهد می بود.«اعمال افزایش حقوق بازنشستگان، مستمری بگیران سازمان در اجرای مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون فراهم اجتماعی هر ساله وفق مصوبات شورای عالی کار و هیات محترم وزیران در این خصوص صورت میگیرد و هر گونه تحول روال جاری نیازمند اصلاح مواد قانونی فوق الذکر میباشد. تازه ترین اخبار درمورد حقوق بازنشستگان را در خبر آزاد جستوجو کنید .
افزایش حقوق بازنشستگان تصویب شد
وی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تبریک روز کارگر، معلم و گرامیداشت یاد شهید مطهری، اظهار کرد: امروز به نظر سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار، افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی تصویب شد و حقوق حداقل بگیران بازنشستگان حوزه تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت و یک بازنشسته دارای همسر و یک فرزند حداقل حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان خواهد شد. برای دیگر سطوح ۲۲ درصد به اضافه عدد ثابتی که معمول هر سال می بود در هیات وزیران تصویب شد.
او همین طور گفت: شش ماه از ابلاغ سیاستهای اقتصاد دریا میگذارد و قرار می بود تا دولت برنامه آن را تدوین کند. این برنامه تفصیلی و زمان بندی شده به تصویب دولت رسید. سازوکار اجرای این برنامه و ماموریت های هر دستگاه اشکار شده است این برنامه جامع است و ۴۰ حکم دارد و مبتنی بر یک سند است./ ایسنا
احکام افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ صادر شد
علیرضا حیدری او گفت: خواسته قانونگذار افزایش مستمریها مطابق سبد معیشت خانوارها بوده، این الزام همیشه نادیده گرفته میشود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قول داده افزایش حقوق بازنشستگانِ این صندوق از اردیبهشت ماه اعمال میشود اما تا این مدت مقدار این افزایش اشکار نیست، ضمن این که از فحوای اظهارات مقامات سازمان ایناین چنین برمیآید که امسال هم قرار نیست ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اجرا شود و بازنشستگان بازهم مشمول مصوبات مزدیِ ناچیزِ شورایعالی کار خواهند می بود.
علیرضا حیدری (نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در گفتگوی زیر با اصرار بر لزوم اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی میگوید: خواسته قانونگذار افزایش مستمریها مطابق سبد معیشت خانوارها بوده، این الزام همیشه نادیده گرفته میشود.
مبنا و معیار افزایش سالیانه مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی چیست؛ چرا طبق معمولً این افزایش به مصوبات مزدی شورایعالی کار محدود میشود آنهم درحالیکه قانون هیچ محدودیتی در این عرصه تعریف نکرده است؟
تعیین مستمری و حقوق بازنشستگان، با استناد به ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی تا حدودی متاثر از ماده ۴۱ قانون کار است، یقیناً در ماده ۱۱۱ نیامده که افزایش حداقل مستمری باید برابر با افزایش حداقل مزد باشد بلکه اصرار کرده افزایش مستمری نباید از افزایش حداقل مزدِ مصوب شورایعالی کار کمتر باشد به این علت راه باز است که افزایش حداقل مستمری بازنشستگان زیاد تر از افزایش حداقل مزد کارگران شاغل باشد؛ اما ماده مهم و مادر، ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعیست؛ به عبارت دیگر، ماده ۱۱۱ در دل ماده ۹۶ قرار دارد.
مسیر افزایش مستمری بازنشستگان این است که هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی بر پایه ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، پیشنهادی تدوین و به هیات دولت اراعه میکند. اصرار ماده ۹۶ بر جبران هزینههای متورم زندگی در طول یکسال است، یکی از مراجع محاسبهی جبران هزینههای زندگی، متوسط نرخ تورم رسمیست که از سوی مراکز ذیربط از جمله بانک مرکزی و مرکز آمار ایران هر ساله اراعه میشود اما این، همه ماجرا نیست.
معنی «افزایش سالیانه هزینههای زندگی بازنشستگان» چیست؛ آیا منظور این است که مستمریها به اندازه نرخ تورم رسمی اعلامی افزایش یابد یا سازمان مکلف است سبد هزینههای خانوارهای بازنشسته را محاسبه کند؟
ببینید مقدار افزایش هزینههای زندگی بازنشستگان با نرخ تورم رسمی اعلامی انطباق ندارد. ماده ۹۶ با هوشمندی زیاد نوشته شده چراکه آنجا از یک سبد هزینهای سخن بگویید میکند که امکان پذیر تورم آن زیاد تر از نرخ تورم متوسط باشد؛ ترکیب اقلام این سبد، عموماً کالاها و خدمات الزامیست؛ درواقع این سبد همان سبد معیشت خانوارهای کارگریست.
در حالت کلی کالاها و خدمات، به سه دسته تقسیم خواهد شد، کالاهای الزامی، کالاهای نرمال و در نهایت، کالاهای لوکس و تجملی. کالاهای الزامی، از نظر اقتصادی، «کالاهای کمکشش» می باشند به این معنی که هرچقدر قیمتشان افزایش یابد، مصرفشان چندان افت نمییابد یعنی حساسیتشان نسبت به قیمت زیاد زیاد پایین است. به این علت افزایش قیمت این کالاها در سبد هزینهای، طبق معمولً زیاد تر از افزایش قیمت متوسط کالاها و خدمات است. در کالاهای نرمال، حساسیت یک به یک است یعنی اگر یک واحد قیمت افزایش یافت، یک واحد مصرف افت مییابد. کالاهای لوکس متفاوت و کاملاً پرکشش می باشند به عبارت دیگر الگوی مصرفشان به شدت به تغییرات قیمت و حتی پچ پچهای این تغییرات وابسته است. اکنون در محاسبهی متوسط تورم، هر سه گروه کالایی در سبد محاسبات رسمی میآید در حالیکه هنگامی ما در رابطه معیشت کارگران بازنشسته یا شاغل سخن بگویید میکنیم، سخن بگویید از سبد کالاهای الزامیست که بعضاً تعدادی از کالاهای نرمال هم در این سبد دیده میشود لاجرم تورم این سبد، از نرخ تورم رسمی طبق معمولً زیاد تر
است.
سبد هزینههای بازنشستگان با متوسط کلی قیمتها متفاوت است؛ فکر کنید اگر سال پایه را ۱۰۰ و شاخص عمومی قیمتها را ۴۰ بگیریم، قیمت سبد عمومی ۱۴۰ میشود، اما هنگامی به سبد معیشت خانوارهای کارگری به روشای واقعی نگاه میکنیم، قیمت آن ۱۶۰ است؛ به این علت هیات مدیره تامین اجتماعی رسالت دارد که به این مباحث دقت کند و براین مبنا نظر خود را به هیات وزیران اراعه نماید.
یعنی هیات مدیره تامین اجتماعی ماموریت دارد سبد معیشت خانوارهای بازنشستگان را محاسبه کند و بر پایه آن، پیشنهادی برای افزایش مستمریها اراعه دهد؟
بله این ماموریت را بر پایه قانون برعهده دارد اما طبق معمولً به آن عمل نمیکند؛ سبد معیشت بازنشستگان محاسبه نمیشود و به همان اعداد و رقم های مصوب شورایعالی کار اکتفا میکنند.
اکنون امسال چرا این اندازه تاخیر افتاده؛ اگر قرار است در اردیبهشت افزایش مستمریها اعمال شود، باید پیش از اینها نظر تامین اجتماعی به هیات دولت میرفت.
ببینید مسیر اینگونه است که مدیرعامل سازمان پیشنهادی را تهیه میکند و این نظر به هیات مدیره سازمان میرود؛ هیات مدیره امکان پذیر این نظر را دربست بپذیرد، امکان پذیر آن را جرح و تعدیل کند و رفت و برگشت اتفاق بیفتد؛ اما در نهایت باید این نظر به تایید هیات مدیره برسد؛ سپس از آن، به هیات دولت ارجاع میشود و دولت هم باید این نظر را در دستور کار هفتگی خود قرار دهد؛ دولت هم امکان پذیر به علت حجم بالای مطرحها و پیشنهاداتِ در دستور، نظر را سریع تصویب نکند. اکنون، تا این مدت تامین اجتماعی نظر خود را به هیات دولت اراعه نداده است.
شما فکر میکنید کار تا آخر اردیبهشت، تا زمان پرداخت مستمریها همه میشود؟
مدیرعامل تامین اجتماعی قول داده این اتفاق بیفتد؛ مذاکراتی هم با نمایندگان کانون عالی بازنشستگان داشتهاند؛ در جلسه قبلی به توافق نرسیدهاند، اما به گمان زیادً در جلسه تازه به توافق برسند؛ اکنون باید مدیرعامل مسیر قانونی کار را طی کند تا نظر هرچه سریعتر به هیات دولت برود. تا این مرحله های طی نشود، تامین اجتماعی قادر به پرداخت مستمریهای افزایش یافته نیست؛ من فکر میکنم علیالقاعده این هفته یا هفته سپس کار به سرانجام برسد.
اما مسئله اینجاست که صدور احکام تازه بازنشستگان چندان طول نمیکشد؛ صدور احکام به طور الکترونیک و آنی انجام میشود؛ یعنی فرمول تازه را که به نرمافزار بدهند، زیاد سریع در چشمبه هم زدنی، احکام تازه صادر میشود؛ به این علت مشکلی در اجرا نیست فقط باید مرحله های اداری کار طی شود که امیدواریم همین هفته کار همه شود و بازنشستگان از انتظار نجات یابند.
اطلاعیه تامین اجتماعی درمورد مبلغ مصوب افزایش حقوق بازنشستگان
«اعمال افزایش مستمری، مستمری بگیران سازمان در اجرای مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون فراهم اجتماعی هر ساله وفق مصوبات شورای عالی کار و هیات محترم وزیران در این خصوص صورت میگیرد و هر گونه تحول روال جاری نیازمند اصلاح مواد قانونی فوق الذکر میباشد. این جواب یعنی این که در خوشبینانهترین حالت، افزایش حقوق سال جاری بازنشستگان فراهم اجتماعی مطابق مصوبه شورای عالی کار خواهد می بود.»
مدیرکل ارتباطات و نظارت مردمی سازمان فراهم اجتماعی در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران در سال جاری به رئیس هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته بجنورد جواب داد.
بازنشستگان روزهای طویلست که در انتظار اشکار شدن تکلیف افزایش مستمریهای خود می باشند؛ آنها با مطالبهی اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اعتقاد دارند افزایش مستمریها نباید به مصوبات شورایعالی کار محدود بماند.
در این شرایط، رحمان فراهانی، مدیرکل ارتباطات و نظارت مردمی سازمان فراهم اجتماعی، در جواب به مکاتبهی رئیس هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته بجنورد و این سوال که چرا با وجود نزدیک شدن به نیمه اردیبهشت، تکلیف افزایش مستمریها اشکار نمیشود، در نامهای رسمی نوشت: اعمال افزایش مستمری، مستمری بگیران سازمان در اجرای مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون فراهم اجتماعی هرساله وفق مصوبات شورای عالی کار و هیات محترم وزیران در این خصوص صورت میگیرد و هر گونه تحول روال جاری نیازمند اصلاح مواد قانونی فوق الذکر میباشد.
محمدزاده، بازنشسته کارگری با اشاره به این جواب رسمی میگوید: این جواب یعنی این که در خوشبینانهترین حالت، افزایش حقوق سال جاری بازنشستگان فراهم اجتماعی مطابق مصوبه شورای عالی کار خواهد می بود.
این بازنشسته در ادامه گفت: به عبارتی پایه دریافتی کمتر از ۵.۳۰۰، ۰۰۰ تومان حداقل بگیر محسوب شده و مشمول ۳۵ درصد افزایش حقوق میشود و مبلغ پایه دریافتی بالاتر از مبلغ ۵.۳۰۰، ۰۰۰ تومان دیگر سطوح محسوب شده و مشمول ۲۲ درصد + ۶۹۰.۰۰۰ تومان میشود.
او افزود: از عبارتِ «وفق مصوبات شورای عالی کار» در نامه آن مقام مسئول، اشکار میشود که توجهی به ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی ندارند و بازهم همان مصوبات ناچیز شورایعالی کار برای بازنشستگان طابقالنعل به النعل اعمال خواهد شد./ایلنا
دسته بندی مطالب
منبع