5 هواپیمای لاکهید مارتین که تاریخ هوانوردی نظامی را تغییر دادند


در طول سال ها، لاکهید مارتین که در ابتدا دو لاکهید و مارتین می بود، دو شرکتی که در سال ۱۹۹۵ با هم ادغام شدند، در جواب به قراردادهای متعدد با دولت ایالات متحده، هواپیمای نمادینی به وجود اورده است. این طیف از هواپیماهای ترابری تا هواپیماهای استراتژیک که در استراتوسفر پرواز می کنند را شامل می شود.

تا به امروز، این شرکت هواپیماهای مهمی برای نیروی هوایی ایالات متحده (USAF)، نیروی دریایی ایالات متحده (USN)، نیروی تفنگدار اختصاصی دریایی ایالات متحده (USMC)و حتی آژانس اطلاعات مرکزی (CIA) تشکیل می کند. در برهه ای از زمان، لاکهید هواپیماهای تجاری نیز تشکیل کرد، از جمله لاکهید Lockheed Constellation و L – ۱۰۱۱ TriStar، یک هواپیمای دو راهرویی سه موتوره که مستقیماً با DC – ۱۰ ساخت مک دانل داگلاس رقابت می کرد.

با این حال هواپیماهای نظامی محصول همیشگی قسمت هوافضای این شرکت باقی مانده اند که برخی از نمادین ترین و مهم ترین هواپیماهای نظامی در تاریخ هوانوردی رزمی را به وجود اورده است.

5 هواپیمای لاکهید مارتین که تاریخ هوانوردی نظامی را تغییر دادند

۱- لاکهید مارتین C – ۵

  • نام مستعار: گلکسی
  • گسترش یافته از: CX – HLS (طرحی موقتی از نیروی هوایی ایالات متحده)
  • اولین پرواز: ژوئن ۱۹۶۸
  • ورود به خدمت: ژوئن ۱۹۷۰

لاکهید مارتین C – ۵ که توسط لاکهید طراحی شده می بود، جواب این شرکت به خواست سیستم نیروی هوایی ایالات متحده برای اراعه پیشنهادات در عرصه یک سیستم لجستیک آزمایشی – سنگین باری (CX – HLS) می بود که در دسامبر ۱۹۶۴ اظهار شد. بر پایه سند فرماندهی تحرک هوایی نیروی هوایی ایالات متحده، لاکهید نظر خود را در آوریل ۱۹۶۵ اراعه کرد و نیروی هوایی در سپتامبر همان سال این مطرح را بر نظر بوئینگ در سپتامبر همان سال ارجحیت داد.

بر پایه گزارش نیروی هوایی ایالات متحده، در حالی که لاکهید اولین C – ۵ را در سال ۱۹۷۰ تحویل داد، فرماندهی تحرک هوایی در سال ۱۹۸۹ اغاز به بازدید تلاش های نوسازی کرد. بعدها موتورهای جنرال الکتریک (GE)TF – ۳۹ با موتورهای GE CF۶ جانشین شدند که نیروی رانش بیشتری را اراعه می دادند که تبدیل چرخش تیک آف کمتری شده و قابلیت حمل بار آن را افزایش داد. آخرین نسخه از C – ۵ با نام C – ۵ M Super Galaxy تشکیل می شود.

5 هواپیمای لاکهید مارتین که تاریخ هوانوردی نظامی را تغییر دادند

۲- لاکهید مارتین اف -۲۲

  • نام مستعار: رپتور
  • سازنده: لاکهید مارتین YF – ۲۲
  • اولین پرواز: سپتامبر ۱۹۹۷
  • ورود به خدمت: دسامبر ۲۰۰۵

لاکهید مارتین گسترش اف -۲۲ را سپس از آن اغاز کرد که بعد از انتشار کردن برنامه جنگنده تاکتیکی پیشرفته (ATF)توسط نیروی هوایی در دهه ۱۹۸۰، تشکیل نسخه ای به نام YF-22 اغاز شده و در نهایت با پیروزی لاکهید در این رقابت در سال ۱۹۹۱ به نتیجه رسید. مراسم رونمایی شش سال سپس و با اولین پرواز اف-۲۲ در سپتامبر ۱۹۹۷ برگزار شد.

بر پایه گزارش موزه ملی نیروی هوایی، اف -۲۲ توسط سه شرکت بوئینگ (بال ها و بدنه عقب)، لاکهید مارتین (بدنه جلو و مونتاژ)و پرت اند ویتنی (موتورها)ساخته شد و این سه شرکت بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۱ نزدیک به ۱۸۳ فروند اف -۲۲ تحویل دادند. در اوت ۲۰۲۳، یکی از مقامات لاکهید مارتین به دیفنس وان او گفت که اف -۲۲ ها تا وقتی که جنگنده نسل بعدی سلطه هوایی (NGAD) از راه برسد، در سرویس باقی خواهند ماند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ها درباره انتخابات، سیاست، اقتصادی، ورزشی، حوادث، فرهنگ وهنر و گردشگری و تکنولوژی را در وب سایت خبری روشنفکر بخوانید.
5 هواپیمای لاکهید مارتین که تاریخ هوانوردی نظامی را تغییر دادند

۳- لاکهید مارتین U – ۲

  • لقب: بانوی اژدها
  • اولین پرواز: اوت ۱۹۵۵
  • ورود به خدمت: ژوئیه ۱۹۵۶
  • گسترش یافته از: CL – ۲۸۲

نیروی هوایی ایالات متحده مدعی است که U – ۲ A اولین پرواز خود را در اوت ۱۹۵۵ انجام داده و پروازهای اولیه بر فراز اتحاد جماهیر شوروی از دهه ۱۹۵۰ اغاز شد، وقتی که U – ۲ اغاز به اراعه اطلاعات حیاتی در رابطه رقیب مهم آمریکا در طول جنگ سرد کرد. این هواپیما این چنین تقصیر کار اغاز بحران موشکی کوبا می بود چون انباشت تسلیحات شوروی در کوبا را آشکار کرد.

نیروی هوایی تصریح کرده که از سال ۱۹۹۴، پنج سال بعد از تحویل نهایی U – ۲، بیشتر از ۱.۷ میلیارد دلار در مدرن سازی این هواپیما اندوخته گذاری شده است. به گفتن مثال، لاکهید مارتین اظهار کرده که هواپیمای U – ۲ اولین پرواز خود بعد از برنامه Avionics Tech Refresh (ATR) سپتامبر ۲۰۲۳ انجام داد.

5 هواپیمای لاکهید مارتین که تاریخ هوانوردی نظامی را تغییر دادند

۴- لاکهید مارتین اف -۳۵

  • نام مستعار: لایتنینگ ۲
  • گسترش یافته از: لاکهید مارتین X – ۳۵
  • اولین پرواز: دسامبر ۲۰۰۶
  • ورود به سرویس: جولای ۲۰۱۵

اف -۳۵ تازه ترین جنگنده ای است که توسط سه قسمت ارتش ایالات متحده مورد منفعت گیری قرار می گیرد و این هواپیما اساساً جانشین هواپیمای اف -۱۶ و Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II شد. این جنگنده نسل پنجم از برنامه جنگنده تهاجمی مشترک (JSF)که در سال ۲۰۰۱ اظهار شد، متولد شد.

X – ۳۵ لاکهید مارتین در این برنامه با بوئینگ X – ۳۲ رقابت می کرد در حالی که بوئینگ نیز با اراعه طرحی برای برنده شدن در این قرارداد تلاش می کرد. بوئینگ دو فروند X – ۳۲ ساخت: X – ۳۲ A و X – ۳۲ B که هر کدام یک مقصد متفاوت را جستوجو می کردند، جایی که اولی قابلیت های عمومی یک جت را نشان می داد، در حالی که دومی قابلیت های برخاست و فرود مختصر داشت.

با این وجود، لاکهید مارتین برنده این قرارداد شد و این شرکت تا بحال نزدیک به ۱,۰۰۰ فروند اف -۳۵ به وجود اورده است. وقتی که این شرکت اولین جنگنده اف -۳۵ لایتنینگ ۲ را به نیروی هوایی بلژیک تحویل داد، خبرداد که بیشتر از ۹۸۰ جنگنده از این نوع را تا دسامبر ۲۰۲۳ تحویل داده است.

5 هواپیمای لاکهید مارتین که تاریخ هوانوردی نظامی را تغییر دادند

۵- لاکهید مارتین SR – ۷۱

  • نام مستعار: بلک برد
  • گسترش یافته از : Lockheed Martin A – ۱۲
  • اولین پرواز: دسامبر ۱۹۶۴
  • ورود به خدمت: ژانویه ۱۹۶۶

شکی نیست که SR – ۷۱ که با نام “بلک برد” شناخته می شود، یکی از مهم ترین، نمادین ترین و پیشرفته ترین هواپیماهایی است که تا بحال برای پرواز در آسمان، چه نظامی و چه تجاری ساخته شده است. اولین پرواز این هواپیما در دسامبر ۱۹۶۴ رقم خورد و بلک برد تنها دو سال سپس داخل خدمت شد.

در حالی که ربط مستقیمی با گسترش SR – ۷۱ نداشت، U-2 علتتوسعه بلک برد شد، به اختصاصی این که U-2 همان هواپیمایی می بود که توسط شوروی ساقط شد. به این ترتیب، “لیدی برد” که اکنون یک ضعف آشکار داشت، باید با چیزی سریع تر و نوآورانه تر جانشین می شد.

5 هواپیمای لاکهید مارتین که تاریخ هوانوردی را تغییر دادند
An air-to-air left front view of a YF-12 aircraft.

به این علت A – ۱۲ به وجود آمد که اولین پرواز خود را در آوریل ۱۹۶۲ انجام داد. A-12 تک سرنشینه به گونه ای طراحی شده می بود که برای یک فرد اضافی، افسر سیستم های شناسایی، مناسب باشد، در حالی که سوخت بیشتری نیز حمل می کرد، در نهایت به SR – ۷۱ تبدیل شد و بیشتر از دو سال سپس برای اولین بار پرواز کرد.

ویژگی های بلک برد به خوبی شناخته شده است، اما یکی از باورنکردنی ترین کارهایی که یک خلبان با SR – ۷۱ انجام داد، در آخرین پرواز آن می بود که تنها در ۶۷ دقیقه از لس آنجلس تا واشنگتن پرواز کرد. این هواپیما بعد از این پرواز برای همیشه در مجموعه هوافضای اسمیتسونین پارک شد.

در مقام قیاس، پرواز UA۲۴۱۱ خطوط هوایی آمریکا بین فرودگاه بین المللی لس آنجلس (LAX) و فرودگاه بین المللی دالس واشنگتن (IAD) که چند هفته قبل با بوئینگ ۷۸۷ انجام شد، طبق معمولً نزدیک به چهار ساعت طول می کشد.



منبع