در خرید اقساطی افراد امکان دسترسی به ماشین بدون نیاز به پرداخت یکباره مبلغ کل خرید را خواهند داشت. این تسهیلات این چنین قابلیت خرید محصولی باکیفیتتر را به فرد داده و با تقسیم مبلغ خرید به قسمتهای کوچکتر، علتنگه داری نقدینگی میشود. از این رو تعداد بسیاری از طرفداران خرید سمند سورن به جستوجو خرید اقساطی آن می باشند.
در خرید اقساطی افراد امکان دسترسی به ماشین بدون نیاز به پرداخت یکباره مبلغ کل خرید را خواهند داشت. این تسهیلات این چنین قابلیت خرید محصولی باکیفیتتر را به فرد داده و با تقسیم مبلغ خرید به قسمتهای کوچکتر، علتنگه داری نقدینگی میشود. از این رو تعداد بسیاری از طرفداران خرید سمند سورن به جستوجو خرید اقساطی آن می باشند.
قیمت نقدی ماشین سمند سورن پلاس در لحظه تهیه این گزارش ۶۹۵ میلیون تومان است. اکنون برای خرید سمند سورن پلاس به روش اقساطی ملزوم است حداقل ۵۰ درصد از کل قیمت ماشین به گفتن پیش پرداخت واریز شود. در ادامه مبلغ باقی مانده به طور اقساط ۶، ۱۲، ۱۸، ۲۴ یا ۳۰ ماهه پرداخت میشود.
مشخصات فنی سمند سورن پلاس
سورن پلاس که با نام سمند سورن پلاس هم شناخته میشود، جزو زیرمجموعهای از خانواده سمند است. این ماشین با موتور ef7 که ۱.۶ لیتر حجم دارد و دارای ۱۶ سوپاپ است، اراعه شده است. اکنون، سمند سورن فقط با موتور EF7 تنفس طبیعی در بازار حاضر است. قوت این موتور تا ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور آن تا ۱۵۹ نیوتن متر میرسد.
این ماشین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف بنزینی معادل ۷.۴ لیتر دارد و حداکثر شدت آن در جاده تا ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. این چنین، استاندارد آلایندگی این ماشین یورو ۴ است./کاماپرس
انواع مدل های سمند
پیکان نزدیک به ۵ دهه روی خط تشکیل ایران ناسیونال و بعدها ایران ماشین قرار داشت و با وجود این که انگلیسیها آن را ساخته بودند، اما آنقدر با فرهنگ مردم ایران عجین شده می بود که به گفتن یک ماشین ملی به آن نگاه میشد. با این حال، سمند اولین ماشین ملی ایران است که از اغاز دهه ۸۰ شمسی داخل خیابانهای ایران شد و تا بحال نیز در قالب مدلهای گوناگون، یقیناً با تغییرات نهچندان گسترده به دست مشتریان ایرانی رسیده است و در هر کوی و برزن این مملکت میتوان به راحتی نشانی از این ماشین پرطرفدار را یافت. اگرچه ساخت و تشکیل انواع مدل های سمند هم چنان ادامه دارد، اما پلتفرم قدیمی ۴۰۵ محدودیتهایی را برای طراحی تیپ های سمند به وجود اورده است و در چند سال آینده، اولین ماشین ملی ایران به تاریخ خواهد پیوست.
تاریخچه سمند
اغاز دهه هفتاد شمسی و دورانی که صنعت خودروسازی ایران محصولات بسیاری را در سبد خود نمیدید، سازمانهای رسمی سرزمین با نظر تشکیل ماشین ملی روبه رو شدند. در سال ۱۳۷۲ مرکز تحقیقات و خدمات خودکفایی ایران که زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می بود، ماموریت یافت تا پروژه طراحی و تشکیل ماشین ملی را اغاز کند. مثالهای اولیه ماشین ملی که بر پایه شورولت رویال ساخته شده بودند، تحت گفتن پیکان تازه در نمایشگاههای بینالمللی تهران طی سالهای ۷۲ تا ۷۵ رونمایی و معارفه شدند، اما هیچ زمان به تشکیل زیاد نرسیدند.
گروه ایران ماشین که در آن دوران پلتفرم پژو ۴۰۵ را بهطور کامل از کمپانی فرانسوی پژو خریده می بود، تصمیم داشت خودرویی اختصاصی با نشان خود تشکیل کند. همزمان شرکت انگلیسی «فرست اتوموتیو»، محصول اختصاصیای بر پایه پلتفرم پژو ۴۰۵ را برای شرکتی تایوانی طراحی کرده و گسترش داده می بود. اما شرکت تایوانی دچار مشکلات مالی و در نهایت ورشکسته شد. شرکت فرست اتوموتیو نیز تصمیم گرفت تا پروژه خود را که هزینه و زمان بسیاری صرف آن کرده می بود، به ایران یا آرژانتین بفروشد.
بعد از اراعه نظر به مسئولان خودروسازی ایران، مطرح شرکت انگلیسی زیاد مورد دقت قرار گرفت؛ اما به علت آنکه مدل گسترشیافته توسط شرکت فرست اتوموتیو چندان با نیاز مشتریان ایرانی همخوانی نداشت، تعداد بسیاری از کارشناسان و مهندسان ایرانی با همکاری کارشناسان فرست اتوموتیو و برخی از متخصصان دیگر کشورهای اروپایی گرد هم آمدند تا محصولی مطابق با نیاز مشتریان ایرانی تشکیل کنند. سرانجام در سال ۱۳۸۰ خط تشکیل سمند توسط رئیسجمهور زمان افتتاح شد و اولین خودروی ملی ایران به جادههای سرزمین رسید.
این محصول قرار می بود بهگفتن جانشین پیکان به دست مشتریان قشر متوسط رو به پایین برسد، اما با دقت به شرایط خاص بازار و تقاضای بالا برای این محصول، قیمت آن روز بهروز بالاتر رفت و مطابق انتظار، پراید جای پیکان را گرفت و سمند به محصولی ردهبالاتر برای قشر کارمند بدل شد.
از سال ۱۳۸۰ تا کنون انواع مدل های سمند با طراحی ظاهری شبیه و مشخصات فنی یکسان روانه بازار ماشین سرزمین شده که آخرین آنها سمند سورن پلاس نام دارد. یقیناً در این بین ایران ماشین انواع تیپ های سمند با اسامی پردیس، زوبین، ساحل، سورن کوپه و شهری را نیز در قالب خودروهای مفهومی ایرانی معارفه کرده است که به خط تشکیل نرسیدهاند.
دنا و دنا پلاس دو خودرویی می باشند که روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شدهاند و به همین علت، طراحی شبیهی با تیپ های سمند دارند. یقیناً ظاهر جدیدتر جهت شده تا در دستهبندی مدل های سمند قرار نگیرند.
سمند X7
سمند X7 در فهرست انواع مدل های سمند، اولین نمونه است که در بازار به سمند معمولی معروف می بود و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸ در فهرست محصولات ایران ماشین قرار داشت. این ماشین که روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده می بود، از همان موتور ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ به نام XU7 منفعت گیری میکرد. سمند معمولی از لحاظ تجهیزات رفاهی و ایمنی نسبت به سمند EL در سطح بالاتری قرار دارد و دارای آپشنهای کمتری نسبت به مدل LX است.
سمند EL
سمند EL از سال ۱۳۸۴ بهصورت تاکسی داخل خیابانهای سرزمین شد، اما در سالهای ۸۸ تا ۹۱ تعدادی از آن برای فروش به عموم مردم به بازار رسید. این مدل از انواع مدل های سمند زیاد تر بهگفتن تاکسی در اختیار ناوگان حمل و نقل درون شهری سرزمین قرار گرفته و به سمند کار هم معروف است و به همین خاطر امکانات و تجهیزات کمتری از مدلهای X7 و LX دارد. از جمله با اهمیت ترین شاخصههای این مدل به چراغخطرهای بزرگ آن میتوان اشاره کرد. سمند EL دارای قالپاق معمولی و رینگ فولادی است. این چنین شیشه عقب آن بهصورت دستی عمل میکند و امکاناتی همانند مهشکن و سیستم هشدار از روی آن حذف شده است.
سمند LX
سمند LX پرفروشترین و پرتیراژترین نسخه از مدل های سمند است که طراحی آن از اسفند ۱۳۸۱ کلید خورد و در اردیبهشت ۱۳۸۳ داخل بازار شد. این نسخه از تیپ های سمند نسبت به مدل قبل، یعنی X7 دارای تفاوتهای ظاهری اندکی است که شاخصترین آنها به تحول سایز چراغهای عقب و گرافیک داخلی آنها مربوط میشود. این چنین بنا بر ادعای ایران ماشین، فرمانپذیری این محصول نسبت به قبل ارتقا یافته است.
سمند ال ایکس از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ با پیشرانه XU7 پژو ۴۰۵ به دست مشتریان ایرانی میرسید، تا آنکه بعد از طراحی و ساخت موتور ملی، این ماشین در سال ۱۳۹۰ به پیشرانه EF7 بنزینی نیز تجهیزشد. یقیناً در سال ۱۳۸۸ مدل دوگانهسوز سمند LX به بازار آمد.
از جمله امکانات زیاد تر سمند LX EF7 نسبت به نسخه معمولی میتوان به وجود ترمز ضدقفل ABS، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، رینگهای آلومینیومی، صندلی برقی سرنشینان جلو، سنسور هشدار عقب و صندوق برقی اشاره کرد. تشکیل سمند LX در اواخر سال ۱۴۰۱ متوقف شد.
سمند SE
سمند SE نسخه ارزان مدل LX است که از نظر آپشن بین این مدل و نسخه EL قرار میگیرد. سمند SE در سال ۸۷ رونمایی شد، اما تشکیل و اراعه آن تا سال ۱۳۸۹ به درازا کشید. سرانجام نیز ایران ماشین در سال ۱۳۹۷ تشکیل آن را متوقف کرد.
تفاوت اکسلها و افت وزن ماشین از جمله تغییرات سمند SE نسبت به مدل LX می باشند. این چنین طراحی چراغهای عقب، جلوپنجره و چیدمان دکمههای داشبرد آن نسبت به مدل معمولی تفاوت دارد. علاوه بر این سمند SE سیستم برق مالتیپلکس و فرمان تلسکوپی ندارد و از نظر دیگر پنجرههای عقب و آینههای جانبی آن برقی نیستند. پیشرانه این مدل نیز همان XU7 است که در سمند معمولی منفعت گیری شده می بود.
سمند سریر
سمند سریر نسخه تشریفاتی و لیموزین از سمند LX است که در سال ۸۳ معارفه شد، اما اراعه آن تا سال ۱۳۸۷ به تعویق افتاد. این ماشین موتور یکسانی با سمند X7، زانتیا ۱۸۰۰ و پژو پارس ELX است و از لحاظ طول بدنه کشیدهتر از سمند معمولی است و فاصله محوری آن ۳۰ سانتیمتر افزایش اشکار کرده، به اختصاصی این که برای افزایش فضای پای سرنشیان عقب، ستون B آن کشیدهتر از ماشینهای معمولی است. امکانات رفاهی زیاد تر و کابین جادارتر از جمله ویژگیهای بارز سمند سریر نسبت به مدل معمولی به شمار میآید. ملزوم به ذکر است که تشکیل این محصول در سال ۱۳۹۱ به آخر رسید.
سمند سورن
سمند سورن را میتوان اولین فیسلیفت خودروی ملی دانست که نخستین مرتبه در سال ۱۳۸۵ معارفه شد و در سال ۱۳۸۶ روی خط تشکیل قرار گرفت. سمند سورن از لحاظ فنی تفاوت چندانی با مدلهای معمولی ندارد و عمده تغییرات آن به طراحی چراغها، جلوپنجره و سپر محدود میشود.
تشکیل سورن معمولی در سال ۱۳۸۸ متوقف شد و سمند سورن ELX با موتور EF7 روی خط تشکیل ایران ماشین قرار گرفت که نیرومندتر و کممصرفتر از مدل قبلی است. شرکت ایران ماشین از سال ۱۳۹۵ نسخه توربو این محصول را که تجهیزبه موتور ملی توربوشارژر می بود، به دست مشتریان رساند.
در پاییز ۱۳۹۹، فیسلیفت جدیدی از این ماشین با نام سورن پلاس به بازار آمد که در حقیقت همان سورن ELX با موتور یورو ۵ و کروز کنترل است. گرافیک تازه چراغها، اضافه شدن باله به در صندوق عقب، دودی شدن شیشههای عقب، مطرح تازه جلوپنجره و فرمان تازه از جمله تغییراتی است که به ظاهر سورن پلاس اضافه شده است.
از بین انواع مدل های سمند اکنون فقط تشکیل سورن پلاس ادامه دارد که نسخه جدیدی از آن با موتور XU7P از پاییز ۱۴۰۲ داخل بازار شده است. با توقف تشکیل پژو پارس، این مدل از سمند جای آن را میگیرد./ فردا
منبع