سلب مسئولیت: دیجیاتو فقط نمایشدهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درمورد محتوای آن ندارد.
آیا میدانستید ایمیل مارکتینگ پرسودترین کانال بازاریابی است و ۴ برابر زیاد تر از هر کانال بازاریابی فرد دیگر برگشت اندوخته دارد؟
یقیناً در صورتی این اتفاق میافتد که استراتژی بازاریابی ایمیلیتان را بهدرستی انجام دهید؛ اما چطور باید استراتژیها را بهصورت اصولی پیادهسازی کرد؟
در ادامه، زیاد تر با این شیوه بازاریابی، مزایا، معایب و کاربردهای آن در کسبوکار سخن بگویید میکنیم. این چنین تعریف دقیقی از این که ایمیل مارکتینگ چیست و چرا باید از آن منفعت گیری کنید، اراعه میدهیم.
ایمیل مارکتینگ چیست؟
بازاریابی ایمیلی بهمعنی ارسال مطلب در قالب ایمیل، به لیستی از مخاطبانی است که برای ربط برقرار کردن با شما، ایمیل خود را به اشتراک گذاشتهاند.
این شیوه بازاریابی قابلیتهای مختلفی دارد و کسبوکارهای گوناگونی میتوانند از آن برای خبررسانی درمورد محصول یا خدمات تازه، افزایش فروش، برندسازی یا آگاهسازی در عرصه موضوعات عمومی منفعت گیری کنند.
ایمیل مارکتینگ در برگشت دادن مشتریان و تشویق آنها به خرید مجدد، تأثیر بهسزایی دارد و یکی از بهصرفهترین راه حلهای بازاریابی دیجیتال بهشمار میرود.
بهطور کلی، مزایای ایمیل مارکتینگ عبارتاند از:
● راهاندازی و اجرای سریع و ساده کمپینهای ایمیلی
● امکان شخصیسازی و قسمتبندی مخاطبان
● شیوه بازاریابی مقرونبهصرفه و کارآمد
● قابلیت اتوماسیون یا ارسال خودکار و رصد حرکت مخاطبان
● قابل منفعت گیری برای طیف وسیعی از مخاطبان، در همه مرحله های سفر مشتری
یقیناً فراموش نکنیم که هر شیوه بازاریابی در کنار مزایای گوناگون، معایبی هم دارد و ایمیل مارکتینگ از این قاعده مستثنی نیست. به این علت از جمله معایب آن میتوان به این موارد اشاره کرد:
● امکان اسپمشدن ایمیل
● عدم امکان ارسال فایلهای حجیم
● رقابت بالا در عرصه بازاریابی ایمیل
● رخدادن نتایج غیر قابل پیشبینی
اما کسبوکارهای ایرانی از ایمیل مارکتینگ چطور منفعت گیری میکنند؟
کاربرد ایمیل مارکتینگ برای کسبوکارهای ایرانی
تعداد بسیاری از برندها این روش را به یکی از گزینههای مهم بازاریابی خود تبدیل کردهاند. اکنون چند نمونه از مهمترین کاربردهای ارسال ایمیل را با هم بازدید میکنیم:
استقبال و خوشامدگویی کاربران تازه
با ارسال ایمیل میتوانید به کاربران و مشتریان تازه خوشامد بگویید. این کار تأثیر اولیه زیاد مثبتی در ذهن آنها تشکیل میکند. مثالای از ایمیل خوشامدگویی را در زیر میبینید:
نگه داری و برگشت مشتریان
ایمیل، بهترین کانال برای نگه داری مشتری است. با ارسال خبرنامههای هفتگی، معارفه محصولات تازه و… با مشتریان بهطور مداوم در تعامل باشید تا ربط خود را با آنها قوی کنید.
افزایش فروش و درآمد
شما میتوانید نظر و تخفیفهای اختصاصی را با ارسال ایمیل گروهی به دست مشتریان خود برسانید. این چنین کاری به افزایش درآمد منجر میشود؛ ولی حواستان باشد بین ایمیلهای تبلیغاتی و پروموشن خود حتماً فاصله بیندازید!
ارسال اخبار و آپدیتها
برخی از مشاغل برای اظهار آخرین اخبار و تغییرات در حوزه کاریشان بر روش بازاریابی ایمیلی متکی می باشند و از این طریق مشتریان را به خریدوفروش ترغیب میکنند؛ همانند مشاغل املاک.
ارسال ایمیلهای آموزشی
ارسال ایمیلهای آموزشی میتواند در حوزههایی همانند سلامت و تناسب اندام، پزشکی و دندانپزشکی صورت بگیرد تا مخاطبان از برنامههای رژیم غذایی و نکات سلامتی، راه حلهای مراقبت از دهان و دندان، خبررسانی در خصوص مشاوره و ثبت نوبت آگاه شوند.
حتی بعضی اوقات کلاسهای تمرینی حضوری و آنلاین هم از همین طریق خبررسانی میشود.
مدیریت مشتریان
مشاغلی همانند حوزههای مالی و اقتصادی از ایمیل برای مدیریت و ارسال اطلاعات، افزایش رضایتمندی مشتریان و دستیابی آنها به اطلاعات مالی، آموزش مسائل و واژگان حوزه مالی به مشتریان تازه و… منفعت گیری میکنند.
نظرسنجی از مشتریان
سازمانهای مشاوره از این روش برای ارسال نظرسنجی و فرم رضایت مشتریان، یادآوری جلسات مشاوره، خبررسانی در خصوص تعرفهها و حتی مطلبهای آموزشی منفعت گیری میکنند.
مثالای از نظرسنجی ایمیلی نجوا را میتوانید در عکس زیر ببینید:
![ایمیل مارکتینگ چه مزایا، معایب و کاربردهایی دارد؟ 4 1709126033 162 ایمیل مارکتینگ چه مزایا، معایب و کاربردهایی دارد؟](https://roshanfakr.ir/wp-content/uploads/2024/02/1709126033_162_ایمیل-مارکتینگ-چه-مزایا،-معایب-و-کاربردهایی-دارد؟.jpg)
برای اغاز ایمیل مارکتینگ چه باید کرد؟
اگر نمیدانید بازاریابی ایمیلی خود را چطور باید اغاز کنید، در ۵ قدم بهطور خلاصه برایتان توضیح دادهایم:
قدم اول: ساخت لیست ایمیل
در ابتدا لیست ایمیلی از مخاطبان خود تهیه کرده و سپس به اکانت کاربری سرویس ارسال خود اضافه کنید.
قدم دوم: انتخاب سرویسدهنده مناسب ایمیل
از بین سرویسدهندههای گوناگون ایمیلی، بهترین گزینه را انتخاب کنید.
مسئله: سرویسدهنده ایمیلی نجوا در ابتدای کار، ۲۰۰۰ ایمیل رایگان در اختیارتان قرار میدهد تا کار با آن را تست کنید و با همه امکاناتش آشنا شوید.
قدم سوم: چیدن پلن و تقویم محتوایی
اشکار کنید با چه هدفی و در چه بازههای وقتی، ایمیل ارسال میکنید. برای این کار میتوانید جدول سادهای شبیه تقویم محتوا داشته باشید که تاریخ و نوشته ایمیلهای ارسالیتان را مشخص می کند.
قدم چهارم: ساخت و ارسال کمپین
اکنون زمان طراحی ایمیل است. کمپین را بسازید و محتوای ایمیل را آماده کنید. از قالبهای ایمیلی منفعت گیری کنید که برای مخاطبان دلنشین باشد. قبل از ارسال ایمیل به مخاطبان مهم حتماً یک ایمیل تستی بسازید تا یقین شوید همه چیز بهدرستی کار میکند.
مسئله: در صورتی که تیم طراحی حرفهای ندارید میتوانید از قالبهای رایگان ایمیل نجوا منفعت گیری کنید.
قدم پنجم: تحلیل نتایج کمپین
بعد از هر کمپین، حتماً نتایج آن را تحلیل و بازدید کنید. این کار پشتیبانی بزرگی به بهینهسازی کمپینهای آیندهتان خواهد کرد.
نجوا: همیار و همراه شما در بازاریابی ایمیلی
با سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا میتوانید ایمیلهای دلنشین و شخصیسازیشده طراحی کرده و در زمان مناسب برای کاربران ارسال کنید.
این چنین میتوانید بهصورت رایگان یک فرم عضوگیری ایمیل تشکیل کنید و در سایتتان قرار دهید. بهمرور زمان بازدیدکنندگان سایتتان، ایمیلهایشان را در این فرم داخل میکنند و شما لیست ایمیل ارگانیک و سالم خودتان را میسازید.
بهطور کلی، نجوا این امکانات را در اختیار شما قرار میدهد:
● دستهبندی پیشرفته مخاطبان
● زمانبندی و ارسال اتوماتیک ایمیلها
● حمایتفنی و مشاوره مارکتینگ
● هزینههای مقرونبهصرفه برای راهاندازی کمپینهای ایمیلی
● یکپارچهشدن با سرویس پوش نوتیفیکیشن
● طراحی ساده ایمیلها بدون نیاز به دانش فنی
بعد همین الان ایمیل مارکتینگ خود را با نجوا اغاز کنید!
منبع