در نخستین روزهای اسفند ۱۴۰۲، فرصتی برای خبرنگاران فراهم شد تا ملاقاتی مختصر با فونیکس تیگو ۷ پرو هیبریدی داشته باشند. این ماشین طی ماههای آتی داخل بازار میبشود و به گفتن محصولی کوچکتر و ارزانتر از تیگو ۸ پرو هیبریدی شناخته خواهد شد. انتظار داریم تا نسخه پلاگین هیبریدی تیگو ۷ پرو به علت قیمت پایینتر و کارکرد فنی قابل قبول، محبوبیت تعداد بسیاری بین علاقمندان داشته باشد. با دیجیاتو در ادامه نوشته همراه باشید.
طراحی ظاهری، تفاوتهای محدود
تفاوتهای ظاهری بین تیگو ۷ پرو هیبرید و نسخه درونسوز این ماشین محدود می باشند. این ماشین تا این مدت هم یک تیگو ۷ است و میتوان این ویژگی را از چهره آن تشخیص داد. چهره این ماشین به طور کامل با تیگو ۷ پرومکس که نسخه نیرومندتر این ماشین با موتور درونسوز محسوب میبشود، یکسان است. یقیناً طراحان تلاش کردهاند با منفعت گیری از خطوط آبیرنگ، ظاهر ماشین را مدرن نمود دهند. رینگهای ۱۸ اینچی ماشین نیز مطرح جدیدی دارند تا هیبریدی بودن ماشین را نشان دهند. این چنین چراغهای جلو این ماشین به نوع LED تحول کرده است تا نسبت به نسخه معمولی نزدیک باشد.
تفاوتهای ظاهری تیگو ۷ هیبریدی با نسخههای درونسوز در کابین کمرنگ می باشند و به کنترلرهای سیستم هیبریدی خلاصه خواهد شد. کلاسترهای دوگانه ۱۲.۳ اینچی، پنل لمسی ۸ اینچی سیستم تهویه و نورپردازی داخلی نیز به کابین تنوع میبخشند.
مشخصات فنی تیگو ۷ پرو هیبرید
تیگو ۷ پرو هیبرید همانند تیگو ۸ پرو هیبریدی، از پیشرانه پلاگین هیبرید منفعت میبرد. به این علت موتور برقی در آن نقش مهم پیشران را ایفا میکند و موتور درونسوز تنها به گفتن ژنراتور مورد منفعت گیری قرار خواهد گرفت. یقیناً درگاه شارژ نیز برای باتری این خودروها در نظر گرفته است که در ایران چندان کاربردی نیست. با این حال یک تحول بزرگ در تیگو ۷ پرو هیبرید نسبت به تیگو ۸ پرو e پلاس وجود دارد که علتمحبوبیت زیاد تر این ماشین میبشود. تیگو ۷ پرو هیبرید دو موتور الکتریکی دارد و کراساووری قوی محسوب میبشود!
موتورهای برقی این ماشین در کل ۸۸ اسببخار قوت تشکیل میکنند. موتور بنزینی این ماشین نیز از نوع ۱.۵ لیتری توربوشاژر است که در طیف وسیعی از خودروهای امویام، چری و فونیکس در بازار ایران از جمله نسل نخست چری تیگو ۷ مورد منفعت گیری قرار گرفته است. این پیشرانه حداکثر ۱۴۷ اسببخار قوت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور تشکیل میکند. پیشرانه درونسوز تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید به کیفیت سوخت حساسیت مقداری دارد و همین مساله علتبهینه شدن آن در طویل مدت خواهد شد. مجموع راندمان خروجی تیگو ۷ پرو هیبرید ۲۳۵ اسببخار قوت و ۵۱۰ نیوتنمتر گشتاور است که رقم های قابل احترامی برای یک کراساوور کوچک به شمار میآیند.
گیربکس مخصوص خودروهای هیبریدی یا DHT در نسخه هیبریدی تیگو ۷ نیز مورد منفعت گیری قرار گرفته است. حالات گوناگون رانندگی برای این ماشین در نظر گرفته شدهاند. این ماشین میتواند با موتور بنزینی بدون دخالت موتورهای برقی، فقط با یک موتور برقی، با دو موتور برقی، با موتور درونسوز و یک موتور برقی و با هر سه موتور کار کند. برند حرکتی این ماشین در حالت همه برقی نیز حداکثر ۸۲ کیلومتر خواهد می بود. شتاب صفر تا صد این ماشین نیز ۷.۴ ثانیه اظهار شده است.
توانایی رانندگی با نسخه هیبریدی کراساوور کوچک مدیران ماشین
تعداد بسیاری از ما به علت محدودیتهای بازار ماشین ایران، توانایی رانندگی با خودروهای هیبریدی را نداشتهایم. از این رو عدد ۵۱۰ نیوتنمتر گشتاور، این حس را به شما تلقین میکند که با یک شتابگیری شگفت انگیز روبرو خواهید شد. با این حال این چنین اتفاقی در تیگو ۷ هیبریدی رخ نمیدهد. در حالت کارکرد اقتصادی و استاندارد، دریچه گاز عکس العمل عادی دارد. اما اگر حالت رانندگی را در مود اسپرت قرار دهید، شتاب و کشش نیرومندتری را توانایی خواهید کرد.
زمان حرکت در شهر، میتوانید از حالت همه برقی منفعت گیری کنید و از سکوت و اسایش ماشین لذت ببرید. به اختصاصی آنکه این ماشین هیچ صدای خارجی برای هشدار دادن تشکیل نمیکند و کاملا آرام است. کارکرد تیگو ۷ هیبریدی در شهری نیز قابل قبول است و سیستم تعلیق آن سواری راحتی را برای سرنشینان فراهم میآورد. سیستم تعلیق این ماشین از ترکیب سامانه مک فرسون در جلو و چنداتصالی در عقب راه اندازی شده است.
اگر با این ماشین به جاده بزنید، کارکرد آن بهبود مییابد. شتابگیری با فعالیت همزمان موتورها به نحوه چشمگیری بهبود مییابد. کابین ماشین نیز در شدتهای کمتر از ۱۰۰ کیلومتر زیاد آرام و راحت است. این چنین به علت مرکز ثقل پایین، حرکات گهوارهای را در این کراساوور توانایی نخواهید کرد. یقیناً کارکرد سیستم تعلیق تیگو ۷ پرو هیبرید در جاده به اندازه مسیرهای شهری ایدهآل نیست. از آنجایی که با یک ماشین شاسی نردبانی روبه رو نیستیم، به هیچ گفتن آفرود با این تیگو ۷ هیبریدی پیشنهاد نمیبشود.
جمعبندی تیگو ۷ پرو هیبرید را بخریم یا نه؟
تصمیمگیری درمورد قیمت خرید تیگو ۷ هیبریدی، به قیمت آن بستگی دارد. در رابطه تیگو ۸ پرو e پلاس، دیدیم که این ماشین با قیمتی گرانتر از تیگو ۸ پرومکس به معرض فروش گذاشته شد. به این علت قیمت نسخه هیبریدی تیگو ۷ پرو نیز از نسخه درونسوز آن زیاد تر خواهد می بود.
در صورتی که مدیران ماشین بتواند این کراساوور را با قیمتی کمتر از دو میلیارد تومان به بازار اراعه کند، شانس پیروزی بالایی را برای این ماشین متصور خواهیم می بود. کارکرد فنی این ماشین زمان فعالیت همزمان سه موتور، میتواند همه کراساوورهای کوچک بازار را به چالش بکشد. این چنین سازگاری پیشرانه این ماشین با سوخت اراعه شده در سرزمین، علتبهبود راندمان آن در طویل مدت میبشود. علاوه برآن پکیج باتری خودروهای پلاگین هیبریدی کوچکتر از خودروهای برقی است؛ در نتیجه معاوضه باتریهای این ماشین هزینه کمتری برای مشتریان خواهد داشت.
منبع