موتورسیکلت های نظامی زیبایی خاصی دارند و برای منفعت گیری های سنگین و قابلیت مطمعن باید آن ها را سفارشی سازی کرد. کاربردهای نظامی ایجاب می کند که موتورسیکلت ها در همه شرایط و بدون ذره ای تردید عمل کنند. کارآیی نامناسب با خراب شدن موتورسیکلت های نظامی می تواند به معنی تفاوت بین مرگ و زندگی باشد. یک موتورسیکلت غیرنظامی ساده امکان پذیر قابلیت های زیاد و یک موتور قوی داشته باشد، اما کارکرد آن طبق معمول جاده ای است و پتانسیل تاب آوری شلیک روتین یا نیاز به سالم ماندن در سقوط از هواپیما را ندارد.
ارتش های جهان برای حمل و نقل سریع و چابک به موتورسیکلت ها متکی می باشند، و نقل و انتقال مطلب ها بین کمپ ها یا گشت زنی زیاد تر برای این وسایل نقلیه سریع و زیاد متحرک کنار گذاشته می بشود. موتورسیکلت سواران نیز به طور مستقیم در نبردها شرکت می کنند و موتورسیکلت های سنگین وزن تر دارای یک اتاقک جانبی می باشند که زیاد تر مسلسل های کلاسیک را در کنار سرنشین مستقر می کنند.
موتورسیکلت های نظامی برخی از دلنشین ترین قطعات تجهیزاتی می باشند که اعضای ارتش به طور منظم از آن ها منفعت گیری می کنند. آن ها می توانند در ظاهر خود زیاد ساده به نظر برسند، اما نادرست نکنید؛ این ابزارهای تخصصی حمل و نقل برای چالش برانگیزترین مشاغل ساخته شده اند. این ها پنج مدل موتورسیکلت نمادینی می باشند که تا به حال در میدان نبرد یا انجام کارهای میدانی الزامی پشت جبهه بوده اند.
Zero MMX
Zero MMX که احتمالا نقطه شروعی غیرمتعارف باشد، بدون شک مدلی ماندگار از بسیج نظامی مدرن است. مدل MMX محصول Zero Motorcycles است و تنها یک دهه پیش، در سال ۲۰۱۳ تشکیل شد. Zero MMX پلتفرمی است که به طور خاص مشابه با نیازهای منحصربه فرد ارتش ایالات متحده آمریکا طراحی شده است. این موتورسیکلت در اصل یک موتورسیکلت صحرایی است که با تایرهای آفرودی تجهیز شده است. اما جایی که MMX از انتظار فاصله می گیرد، در قوت الکتریکی آن است. Zero MMX به رنگ مشکی مات و بدنه ای فلزی طراحی شده اما تقریبا هیچ صدایی تشکیل نمی کند که با آنچه زمان دیدن این موتورسیکلت انتظارش را داشتید، تفاوت قابل توجهی دارد.
این موتورسیکلت ساخت سال ۲۰۲۳ وزنی معادل نزدیک به ۱۲۵ کیلوگرم دارد و به راحتی به یک منطقه جنگی حمل می بشود. این موتورسیکلت می تواند از طریق یک موتور الکتریکی به نهایت شدت ۱۳۷ کیلومتر در ساعت دست اشکار کند که ۴۶ اسب بخار قوت و ۷۸ نیوتون متر گشتاور تشکیل می کند. بر پایه بروشور محصول این شرکت، این موتور می تواند یک دوره ۴۵ تا ۱۵۵ دقیقه ای “سواری تاکتیکی تهاجمی” را مدیریت کند و به طور متوسط تنها ۸۱ سنت برای شارژ مجدد باتری هزینه دارد. Zero MMX قابلیت روشن شدن بدون سوییچ و طراحی توان موتوری ماژولار را اراعه می دهد که به کاربران اجازه می دهد در صورت نیاز به برد زیاد تر، بسته های باتری اضافی را برای معاوضه سریع حمل کنند.
Norton WD Big 4
نورتون محرک مهم تشکیل موتورسیکلت نظامی برای ارتش بریتانیا و متحدانش در هر دو جنگ جهانی می بود. موتورسیکلت Norton WD Big 4 بین سال های ۱۹۰۷ تا ۱۹۵۴ ساخته شد و بر پایه قوت چهار اسب بخاری که در ابتدا تشکیل می کرد، نام گذاری شد. این موتورسیکلت ها یک طراحی بصری نمادین را به نمایش می گذاشتند که با زیبایی نظامی آن ها گره خورده است. بیگ ۴ طبق معمولً با رنگ سبز مات کلاسیک رنگ آمیزی می شد و از یک قاب محکم فاقد هرگونه تعلیق پشتی منفعت می برد. نتیجه یک سواری نسبتاً پر دست انداز می بود، اما موتورسیکلتی که می توانست در هر زمینی در میدان نبرد به فعالیت بپردازد.
نیروهای بریتانیایی از WD Big ۴ به گفتن یک گزینه برایتامین مجدد منفعت گیری کردند که می توانست به طور قابل اطمینانی مهمات و سربازان را بدون حادثه به جبهه رساند. این موتورسیکلت می توانست از دو یا سه سرباز (بسته به این که آیا سایدکار به آن متصل شده است یا خیر) و یک تجهیزات کامل حمایتکند. این چنین می شد این سایدکار را به یک مسلسل تجهیزکرد یا آن را برای حمایتاز درشکه ای برای تجهیزات اضافی به جای یک نفر سوم برداشت. یک موتور ۶۳۳ سی سی به این موتورسیکلت نیرو می داد و نورتون تنها در طول جنگ جهانی دوم نزدیک به ۴۷۰۰ دستگاه WD Big با سایدکار ساخت. مطمئناً این موتورسیکلت کلاسیک میراثی از فناوری موتورسیکلت های نظامی است.
Harley-Davidson WLA
مدل WLA هارلی – دیویدسن نمادی از مهندسی نظامی آمریکا و جواهر تاج موتورسیکلت های نظامی کلاسیک است. این موتورسیکلت به طور اختصاصی برای مناطق جنگی اروپا و برای انجام عملیات سنگین جنگی طراحی شده می بود.
هارلی – دیویدسون در طول جنگ جهانی دوم بیشتر از ۹۰ هزار موتورسیکلت از این نوع برای ارتش آمریکا ساخت و این موتورسیکلت ها تقریباً در هر شرایطی که تصورش را بکنید مورد منفعت گیری قرار می گرفتند. WLA ها با موتور ۷۴۰ سی سی و ۴۵ درجه V – Twin ساخته شدند. این پیشرانه می تواند ۲۵ اسب بخار قوت تشکیل کند و همراه با گیربکس سه سرعته WLA، این موتورسیکلت می تواند از همه عوارض زمین عبور کند. WLA زیاد تر تجهیزبه خورجین های بزرگ، یک جعبه مهمات و حتی یک غلاف تفنگ در جلوی دستگیره ها می بود تا در صورت نیاز بتوان در حال حرکت با آن شلیک کرد.
هارلی – دیویدسون WLA یک نماد نظامی آمریکا است. با این حال، نسخه های این پلتفرم در طول جنگ از طریق برنامه لیزینگ و اجاره آمریکا توسط نیروهای کانادایی، بریتانیایی و حتی شوروی نیز به خدمت گرفته شدند.
Indian Model 841
یک موتورسیکلت دیگر ساخت آمریکا به نام Indian Model 841 نمونه بارزی از تجهیزات الزامی نظامی در تاریخ کارکرد ایالات متحده در میدان نبرد است. ۸۴۱ به طور خاص برای تحول مسیر جنگ در شمال آفریقا ساخته شد. ائتلاف محور منبع های و انرژی قابل توجهی را در این منطقه درگیری هزینه کرد. نیروهای نازی از BMW R71، یکی دیگر از موتورسیکلت های پرقدرت دوران جنگ جهانی دوم منفعت گیری می کردند و متفقین برای مقابله با آن به چیزی در همان حد قوی نیاز داشتند.
کمپانی Indian بعد از شراکت قابل دقت در تلاش های جنگی چند دهه قبل، ۱,۰۰۰ نمونه از موتورسیکلت ۸۴۱ را برای منفعت گیری در مناطق بیابانی ساخت.این موتورسیکلت بر روی یک موتور ای ۷۳۷ سی سی ۹۰ درجه ای و یک گیربکس چهار سرعته کار می کرد. در نهایت، ارتش مسیر متغیری را نسبت به مدل های آزمایشی ایندین یا هارلی – دیویدسون انتخاب کرد و ایندین ها برای موتورسیکلت هایی که تشکیل کرده می بود به بازار مصرف غیرنظامی مراجعه کرد. این نوشته برای افرادی که شیفته تاریخ نظامی می باشند و عاشق موتورسیکلت می باشند، جذابیت منحصر به فردی به ۸۴۱ می بخشد. ۸۴۱ یک موتورسیکلت موثر است که به طور خاص برای مقابله با تسلط نازی ها در صحرا مهندسی شده می بود اما در عوض برای بازار آزاد در دسترس قرار گرفت.
Zündapp KS 750
آخرین موتورسیکلت این لیست متعلق به نیروهای متفقین نیست. در عوض، آخرین انتخاب ما یک محصول آلمانی است که حتی نمادین تر از موتورسیکلت زیاد پیشرفته BMW R71 شده است. وجود Zundapp KS ۷۵۰ در این فهرست به علت نقش برجسته آن در فرهنگ عامه از زمان آخر این درگیری های نسلی با آلمان است. Zundapp KS ۷۵۰ به شکلی ماندگار همان موتورسیکلتی است که ایندیانا جونز و پدرش در صحنه کلاسیک تعقیب و گریز با موتورسیکلت در فیلم “ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی” با آن از قلعه برونوالد فرار می کنند. این موتورسیکلت هر باری که ملزوم شده بخشی با هویت نازی به سناریو اضافه بشود، بار دیگر به فیلم های ایندیانا جونز برگشت.
موتورسیکلت Zündapp KS 750 از یک موتور ۴ زمانه ۷۴۵ سی سی OHV نیرو می گرفت که ۲۶ اسب بخار قوت تشکیل می کرد و با یک جعبه دنده ۴ سرعته همراه می بود. ارتش آلمان تقریباً در همه جبهه ها از شمال آفریقا گرفته تا فرانسه و روسیه از این موتورسیکلت منفعت گیری می کرد. موتورسواران آلمانی می توانستند یک مسلسل را روی سایدکار آن نصب کنند و راننده می توانست چندین تریلر کوچک را به منظور تامین تجهیزات پشت موتورسیکلت بکشد. این موتورسیکلت به گفتن یک وسیله نقلیه همه منظوره برای ارتش آلمان یک تکیه گاه می بود و هم چنان از جایگاه برجسته ای در فهمیدن فرهنگی جنگ جهانی دوم برخوردار است.
منبع