پلتفرم انتشار کردن رایگان آگهی آنلاین «دیوار» بهتازگی همکاری جدیدی را با سرویسدهندههای گوناگون شکل داده است. طی این همکاری تازه قرار است به نیازهای گوناگون کاربران دیوار جواب داده بشود. «کنار دیوار» محصول تازه این پلتفرم است که با پشتیبانی آن میتوان از سرویسهای متنوع جهت پرداخت، امضای قرارداد، ارسال محصول و… منفعت گیری کرد.
در این رابطه «صدرا علیآبادی»، مدیرمحصول کنار دیوار، طی او گفتوگوی خود با دیجیاتو درمورد نیازهایی که تبدیل شکلگیری این محصول شد، او گفت و درمورد ضمانتهای اجرایی افزونهها و شیوه کارکرد کنار دیوار توضیحاتی اراعه کرد.
او در جواب به این سوال که چه نیازی در جامعه و در جریان خرید و فروش در دیوار، آنها را به فکر راهاندازی محصول کنار دیوار انداخت، به دیجیاتو او گفت: «دیوار بهگفتن یک پلتفرم حوزه تجارت الکترونیکی، خدمات بسیاری اراعه میدهد و کاربران بسیاری را در قسمتهایی چون املاک، ماشین، خدمات و… را به یکدیگر وصل میکند. بزرگترین مأموریت دیوار، متصلکردن افراد برای دریافت خدمات گوناگون به یکدیگر و فعالیت c2c است. اما زنجیره قیمت مجموعههای فعال در این حوزه زیاد بزرگ است؛ برای مثالً ما در حوزههای ارسال کالا، پرداخت امن و مسائل مربوط به مطمعن و احراز مسئولیتهایی و درواقع قوانینی داریم که باید آنها را مراعات کنیم.»
مطابق سخن بگوییدهای علیآبادی، دیوار بهگفتن پلتفرمی که مأموریت خود را پیونددادن و توانمندکردن خریداران و فروشندگان خرد میداند، میخواهد زیرساخت خدمات گوناگون را در دسترس کاربران قرار دهد: «راههای متغیری برای اراعه این خدمات پیش روی ما می بود؛ برای مثالً خودمان این کسبوکار را تأسیس یا در آن اندوختهگذاری کنیم که سال قبل هم این عمل را داشتیم، اما درنهایت تصمیم گرفتیم که بهسمت تحول استراتژی و نوآوری باز حرکت کنیم.»
علیآبادی درمورد مسیر طیشده در دیوار تا رسیدن به استراتژی نوآوری باز در قالب محصول کنار دیوار او گفت: «درنهایت به اینجا رسیدیم که اگر زیرساخت فنی دیوار آماده پذیرایی از همکاری تجاری باشد که رسیدگی به موضوعات زنجیره قیمت ما را بهتر از خودمان بلد می باشند، این همکاران تجاری میتوانند بهگفتن تکلید حاضر شوند و در آخر سود نهایی به کاربر برسد. بهطور کلی، سادهترین راه برای تکمیل زنجیره قیمت دیوار، آمادهکردن زیرساخت فنی برای وجود باز پلتفرمهای گوناگون می بود.»
کنار دیوار، کانال بازاریابی قوی برای پلتفرمهای همراه
به حرف های علیآبادی، کنار دیوار میتواند بستری برای تبلیغ پلتفرمهای دیگر باشد. او در این رابطه افزود: «بزرگترین سودی که برای همراهان ما بعد از وجود در پلتفرم دیوار تشکیل میبشود، این است که مخاطبان مقصد خود را اشکار میکنند. برای مثالً شما هنگامی پلتفرمی برای احراز هویت دارید، سخت است که بتوانید برای آن مخاطب اشکار کنید اما در کنار دیوار، درلحظه خدمات شما در اختیار کاربر قرار میگیرد و یک کانال بازاریابی قوی برای شما تشکیل میبشود.»
صدرا علیآبادی در جواب به این سوال که چه ضمانت اجرایی برای منفعت گیری کاربران از این افزونهها وجود دارد؟ او گفت: «ضمانت اجرایی خاصی برای این محصول وجود ندارد. کنار دیوار همانند یک بازار آزاد کار میکند که خریداران و فروشندگان میتوانند از محصولات آن منفعت ببرند. مکانیزم این محصول دقیقاً همانند به بازار آزاد است. اگر کاربران از آن استقبال کنند که این پیروزی محسوب میبشود اما اگر مورد منفعت گیری کاربران نباشد، به مرگ محصول منجر خواهد شد.»
اما افزونه پرداخت امن چطور کار میکند؟ دیدگاه فروشندگان درمورد کارکردن با این افزونه چیست؟ او در جواب او گفت: «برای فروشندهها هم زیاد دلنشین است که از این افزونه پرداختی منفعت گیری کنند؛ چون سقف کارت به کارت ده میلیونی ندارد. فروشندهها هم بهخوبی به این افزونه مطمعن کردند و الان برخی در آگهیهای خودشان اظهار کردهاند که از این افزونه منفعت گیری میکنند و ما هم بهزودی این قابلیت را به فروشندگان میدهیم که خودشان پرداخت امن را فعال کنند.»
فاز آزمایشی کنار دیوار؛ صددرصد رایگان
علیآبادی خبرداد که دیوار محدودیت خاصی برای وجود پلتفرمها در کنار خود ندارد. او دراینباره افزود: «کنار دیوار برای شرکتها و استارتاپهای بزرگ و کوچک باز است و هرکسی میتواند در کنار دیوار سرویس دهد. محدودیت اختصاصیای نداریم؛ اما بهطور طبیعی، اگر شما سرویس پرداخت هستید، باید مجوز پرداخت داشته باشید یا اگر سرویس احراز هویت یا پلتفرم مالی هستید، باید دسترسیها و مجوزهای موردنیاز را داشته باشید.»
مدیرمحصول کنار دیوار در رابطه تأثیر فرهنگی این محصول و قوت فرهنگسازی آن درزمینه خرید آنلاین گفت: «بهگفتن یک پلتفرم، مقصد ما این است که خرید و فروش را دموکراتیزه (مردمسالارانه) و خریدار خرد را توانمند کنیم تا بتواند بهصورت جدا گانه نیازهای خود را از طریق دیوار و از زنجیره فروش کالا و خدمات رفع کند. این دقیقاً شیوه کارکرد بازار آزاد است. چیزی که ما از ابتدا دوست داشتیم آن را اعمال کنیم، این است که رقابتی در پلتفرم وجود داشته باشد که درنهایت به سود مصرفکننده نهایی همه بشود.»
به حرف های علیآبادی، در فاز آزمایشی، عضویت سرویسدهندهها در کنار دیوار بهصورت صددرصد رایگان است. اما اگر عضویت از حالت رایگان خارج بشود، تعرفه برای وجود همراهان کنار دیوار چه مقدار خواهد می بود؟ او گفت: «همین الان نیز گردش مالی اراعهدهندگان سرویس ما به چندده میلیارد تومان رسیده است و تا آخر فاز آزمایشی تصمیم دریافت هزینه از آنها نداریم. اگر بخواهیم قیمتگذاری کرده و تعرفهها را تعریف کنیم، زیاد تر جنبه قانونگذاری خواهد داشت و بهسمت درآمدزایی نمیرویم. اما این که دقیقاً چه برنامهای در مختصرزمان داریم، به آن فکر نکردهایم. برنامهمان این است که اول این محصول را به جایی برسانیم که کاربران از آن منفعت گیری کنند و در مرحله های بعدی قانونگذاری کرده و دینامیکهای مارکت را شفافتر کنیم. در این مرحله است که به گمان زیادً به فکر قیمتگذاری باشیم.»
علیآبادی در انتهای این او مباحثه به افزونه نردبان اشاره کرد و او گفت: «برای مثال، نردبان روش درآمدی دیوار نبوده است و برای قانونگذاری و جلوگیری از اسپم شدن دیوار، آن را قرار دادیم تا به مقر درآمد مهم تبدیل بشود و زیاد اتفاقی کشف شد. اکنون هم قصدمان چیزی جز درآمدزایی مختصرزمان از پلتفرم نیست.»
منبع