شرکت حوزه حملونقل هوایی Supernal متعلق به گروه هیوندای موتور، در CES 2024 از هواپیمای برخاست و فرود عمودی برقی (eVTOL) خود رونمایی کرد. این هواپیما با نام S-A2، میتواند پنج نفر را جابهجا کند و در برنامههای این شرکت برای اراعه سفرهای هوایی شهری ایمن، کارآمد و مقرونبهصرفه پیشرفت قابلتوجهی به حساب میآید.
S-A2 بر پایه مدل قبلی خود، یعنی S-A1 که در CES 2020 معارفه شده می بود، ساخته شده است. این وسیله نقلیه میتواند با سرعتی برابر ۱۹۳ کیلومتر در ساعت در ارتفاع ۴۵۷ متری پرواز کند و نیازهای مربوط به سفرهای مختصر ۴۰ تا ۶۴ کیلومتری را برآورده میکند.
Supernal در گسترش این هواپیمای برقی روی اراعه یک ساختاری قوی برای بدنه، اضافهکردن سیستمهای حیاتی و دریافت استانداردهای ایمنی هوانوری تجاری جهان تمرکز کرده است، ویژگیهایی که ضمانت آن نسبت به ایمنی این روش حملونقل را مشخص می کند.
«جیوون شین»، مدیرعامل Supernal و رئیس گروه هیوندای موتور، توضیح میدهد:
«سوپرنال با منفعت گیری از تیم با توانایی ۶۰۰ نفره ما، توانمندیهای فنی و تجاری گسترده گروه هیوندای موتور و فراهمکنندگان مورداعتماد صنعت هوانوردی در سراسرجهان، آماده اراعه یک دوره تازه از پرواز است.»
S-A2 فراتر از قابلیتهای فنی خود، بهعلت طراحی یکپارچهاش نیز شناخته میبشود. برای طراحی آن، سوپرنال با طراحان گروه هیوندای موتور همکاری کرده است تا طراحی S-A2 را با عملکردش یکنواخت کنند. این شرکت معتقد است که طراحی S-A2 مورد دقت اپراتورهای هوانوردی و مسافران قرار خواهد گرفت. بهگفتن مثال، در چهارچوب صندلیهای این هواگرد از مواد جاذب انرژی منفعت گیری شده است که همراه با تحول نور، علتمیبشود کابین بزرگتر دیده بشود.
تجاریسازی هواپیمای برخاست و فرود عمودی برقی هیوندای
درحالیکه سوپرنال برای S-A2 از طراحی و کارکرد چشمگیری منفعت گیری کرده است، اما در ماجراجویی خود برای تجاریسازی آن با چالشهایی مواجه است که انتظار دارد تا سال ۲۰۲۸ بتواند آنها را رفع کند. صنعت حملونقل هوایی در طول چند سال قبل ناظر ظهور و سقوط استارتاپهای مختلفی بوده است و هرچند وابستگی سوپرنال به هیوندای برای آن یک مزیت محسوب میبشود، اما این شرکت این چنین باید استانداردهای مربوط به تجاریسازی هواگرد برقی خود را دریافت کند.
منبع