بر پایه اظهار «علی بهادری جهرمی»، سخنگوی دولت، خودروهای مناطق آزاد امکان دریافت پلاک ملی را دارند. امکان تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی با تصویب آییننامه اجرایی بند (ث) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای خودروهای مناطق آزاد مهیا شده است.
این چنین بخوانید: واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد انجام میبشود؛ قدمهای کند اعتدال بازار
بر پایه تبصره فوق، ماشینهایی که تا زمان ابلاغ آییننامه در مناطق آزاد داخل شده و جزو ماشینهای ممنوعه نبودهاند، امکان واردات به سرزمین مهم را دارند. به عبارت دیگر، دولت میخواهد با منفعت گیری از خودروهای حاضر در مناطق آزاد سرزمین، واردات خودروهای دستدوم را با حداقل ارزبری به انجام رساند.
واردات خودروهای دستدوم از طریق تبدیل پلاک منطقه آزاد به ملی
برنامه واردات خودروهای کارکرده ازجمله مطرحهای دردسرساز برای دولت سیزدهم بهحساب میآید. این برنامه از چند جهت برای اجرا با مشکل روبه رو است. اولین مشکل این مطرح، فراهم ارز موردنیاز برای واردات با وجود نیاز به مدیریت منبع های ارزی بانک مرکزی است. بااینحال، مشکل بزرگتری نیز وجود دارد. واردات خودروهای دستدوم از برندها و مدلهای متفاوت مشکل فراهم قطعات یدکی و خدمات فنی را برای خودروها بهجستوجو دارد. درنتیجه بعد از مدتی، ایران به انباری از خودروهای خارجی کارکرده تبدیل میبشود که امکان تعمیر آنها فراهم نیست. نسخه کوچکتری از همین شرایط را امروزه میتوان در مناطق آزاد ایران بهاختصاصی جزیره قشم مشاهده کرد.
حال دولت با فراهم خودروهای کارکرده از مناطق آزاد تلاش دارد تا هر دو مشکل را بهصورت همزمان حل کند. خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به بازار داخلی داخل خواهد شد، ازاینرو ارزی در این انتقال مصرف نمیبشود. این چنین خودروهای مناطق آزاد از نظر برند و مدل با خودروهای خارجی حاضر در سرزمین شبیه می باشند؛ به این علت دردسر کمتری برای اراعه خدمات و فراهم قطعات آنها وجود دارد. بااینحال، بهعلت محدودیت تعداد خودروهای حاضر در مناطق آزاد، نمیتوان از این مطرح انتظار تأثیر گستردهای داشت و قیمتها بهشدت افت نخواهند یافت.
منبع