یارانه معیشتی | تصویب افزایش ۲۰ درصدی یارانه معیشتیمستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی که ۶ میلیون از جامعه ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد سهام عدل دریافت میکنند.یارانه معیشتی بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می بشود. یارانه معیشتی ۷ دهک اول به شرط منفعت گیری از کالابرگ افزایش خواهد یافت در ادامه به خبر تازه درمورد یارانه معیشتی می پردازیم.
سیدسجاد اسماعیلی از فراهم شدن امکان استعلام سهمیه شیرخشک برای داروخانهها در سامانه تیتک خبر داد و او گفت: تا وقتی که سامانه بیمه سلامت برای ثبت تعداد شیرخشکهای فروش رفته توسط هر داروخانه راهاندازی بشود و داروخانه ها بتوانند از طریق سامانه بیمه سلامت، یارانه شیرخشک مصرفکنندگان را ثبت و اراعه کنند؛ این امکان برای داروخانهها فراهم شده که بتوانند تعداد شیرخشکهایی که برای نوزادان ثبت کرده و در سامانه تیتک (سامانه کنترل و رهگیری کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو) استعلام کردهاند و بابت آنها از سازمان بیمه سلامت طلب دارند را مشاهده و گزارشگیری کنند.
او همین طور گفت: فراهم شدن امکان این استعلام، علتمیبشود مقدار طلب داروخانهها از بیمه سلامت و این چنین تعداد شیرخشکهای اراعه شده به نوزادان در هر داروخانه، شفاف و اشکار بشود.
شارژ یارانه معیشتی تازه در حساب خانوارها
دفتر برنامه ریزی و نظارت مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی سرزمین چهار گفتن پشتیبانی هزینه را به مددجویان به شرط تائید کمیسیونهای وابسته در بهزیستی پرداخت میکند.
دفتر برنامه ریزی و نظارت مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی سرزمین با پرداخت چهار گفتن پشتیبانی هزینه شامل پشتیبانی هزینه معیشت توانبخشی (مستمری)، پشتیبانی هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیارشدید یا شدید فاقد شغل و درآمد(پشتیبانی هزینه معیشت ماده۲۷)، پشتیبانی هزینه حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت و این چنین پشتیبانی هزینه حق پرستاری افراد دارای صدمه نخاعی، به جامعه مقصد سازمانی خدمت رسانی می کند.
پشتیبانی هزینه معیشت توانبخشی (مستمری)، پشتیبانی هزینه ای مستمر(ماهانه) است که در اجرای تکالیف حمایتی دولت در برنامه ششم گسترش، به منظور جبران بخشی از هزینه های زندگی و معیشت، به معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن، تعلق می گیرد. قدم های مهم فرایند اجرایی به ترتیب شامل اراعه خواست توسط متقاضی، اخذ مدارک و بازدید آنها، ارجاع متقاضی به کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت در صورت نیاز، استعلام از ارگان ها و دستگاه های حمایتی دارای تکلیف شبیه و بازدید و تهیه گزارش مددکاری، تایید نهایی خواست مستمری در کمیته بهزیستی، ثبت متقاضی به گفتن پشت نوبت مستمری درسامانه سازمان، انتظار به گفتن پشت نوبت دریافت مستمری تا زمان تشکیل ظرفیت خالی و در نهایت در صورت تشکیل ظرفیت خالی، برقراری مستمری در سامانه ثبت می بشود.
دومین پشتیبانی هزینه پرداختی این دفتر، پشتیبانی هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیارشدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد است که پشتیبانی هزینه ای مستمر(ماهانه) است و در اجرای ماده ۲۷ قانون حمایتاز حقوق معلولان، به افراد دارای معلولیت و بیماران روانی مزمن تحت پوشش سازمان بهزیستی، پرداخت میبشود. این فعالیت در قانون، با مقصد عدل در پرداخت و بر پایه شاخص های پرداخت، فقط برای معلولیت های شدید و زیاد شدید فاقد شغل و درآمد پیش بینی شده است. قدم های مهم فرایند اجرایی شامل احصای اسامی افراد مستمری بگیر دارای معلولیت شدید و زیاد شدید فاقد شغل و درآمد با دهک یک تا چهار از سامانه سازمان و بانک جامع اطلاعات اقتصـادی اجتماعی خـانوار وزارت تعـاون، کـار و رفـاه اجتماعی، برقراری پشتیبانی هزینه معیشت افراد حائز شرایط فوق و دارای شاخص های پرداخت افراد دارای معلولیت و بیماران روانی مزمن شــدیـد و زیاد شدیـد (با تعیین نوع و شدت معلولیت ثبت شده در پرونده کمیسـیون پزشـکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت در سامانه)، رده سنی ۱۸ سال و بالاتر، اسـتقرار در چهار دهک پایین درآمـدی بانک جامع اطلاعات اقتصـادی اجتماعی خـانوار وزارت تعـاون، کـار و رفـاه اجتماعی(دهک یک تا چهار) اکنون است.
فعالیت بعدی پرداخت پشتیبانی هزینه حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده است که پشتیبانی هزینه ای مستمر(ماهانه) است و توسط سازمان بهزیستی سرزمین، با مقصد پشتیبانی به ترقی سلامت فرد دارای معلولیت شدید و زیاد شدید و معلولیت های چندگانه که قادر به انجام فعالیت های روزمره زندگی نیستند و افزایش امکانات مراقبتی مورد نیاز، به فرد دارای معلولیت و یا سرپرست، همسر یا قیم وی، پرداخت میبشود.
قدم های مهم فرایند اجرایی این خدمت شامل اراعه خواست توسط متقاضی، اخذ مدارک و بازدید آنها، ارجاع متقاضی به کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت و در صورت نیازبررسی و تهیه گزارش مددکاری، تایید نهایی خواست پشتیبانی هزینه پرستاری درکمیته بهزیستی، ثبت متقاضی به گفتن پشت نوبت پشتیبانی هزینه پرستاری در سامانه سازمان، انتظار به گفتن پشت نوبت دریافت تا زمان تشکیل ظرفیت خالی است و درصورت تشکیل ظرفیت خالی، برقراری پشتیبانی هزینه پرستاری در سامانه ثبت می بشود.
پرداخت پشتیبانی هزینه حق پرستاری افراد دارای صدمه نخاعی نیز پشتیبانی هزینه ای است که به طور مستمر(ماهانه) توسط سازمان بهزیستی سرزمین با مقصد پشتیبانی به ترقی سلامت فرد دارای صدمه نخاعی و افزایش امکانات مراقبتی مورد نیاز وی، به فرد یا سرپرست، همسر یا قیم، پرداخت میبشود. در این فرایند نیز مرحله های اراعه خواست توسط متقاضی، استعلام از بنیاد شهید و امور ایثارگران، ارجاع فرد به کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت جهت تعیین سطح صدمه نخاعی، بازدید و تهیه گزارش مددکاری و تایید نهایی خواست پشتیبانی هزینه پرستاری درکمیته بهزیستی، به ترتیب انجام میبشود و در صورت مشمول بودن، ثبت و تایید در سامانه جهت برقراری حق پرستاری صورت می گیرد.
سازمان بهزیستی سرزمین در سال قبل به ۷۲ هزار و ۷۰۰ نفر افراد دارای معلولیت شدید و زیاد شدید، حق پرستاری و به ۹۴۵ هزار خانوار نیز پشتیبانی هزینه معیشت (مستمری) پرداخت میکرد. پشت نوبتیهای مستمری در۲ سال قبل صفر و بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر داخل چرخه مستمری بهزیستی شدند. مستمری از ۵۴۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان برای خانوارها متغیر است./ایرنا
منبع