مازیار بیگلو با اظهار این که طرحی به تصویب و امضای وزارت صمت، خودروسازان و قطعه سازان رسیده است که تا آخر سال هر خودروساز (ایران ماشین و سایپا) ۶۰ هزار دستگاه ماشین با قیمت ۵ درصد حاشیه بازار به فروش برسانند، او گفت: بر پایه این مطرح افراد می توانند به طور مستقیم و تحویل روز خریدهای خود را انجام بدهند؛ به نظر میرسد در صورت اجرایی شدن این مطرح میتوانیم روال صعودی قیمتها در بازار ماشین را متوقف کرده و تا حدودی بازار را به اعتدال برسانیم.
وی با اصرار براینکه متاسفانه با گذشت یک ماه از این صورت جلسه تا این مدت کاری برای اجرایی شدن آن صورت نگرفته است، افزود: بر پایه این مطرح خودروسازان میتوانند مازاد تشکیل خود را به فروش برسانند تا از این طریق ضمن از بین بردن مشکلات مالی قطعهساز و خودروساز روال پرداخت مطالبات نیز با شدت بیشتری انجام بشود. امروز مطالبات قطعهسازان بیشتر از ۵۰ همت است که ۱۲ تا ۱۳ همت آن سررسید شده است./ تسنیم
۱۲۰هزار ماشین از کجا سبز شد؟
خودروسازانی که تا دیروز در تحویل خودروهای فروختهشده در سامانه یکپارچه ماشین تأخیر داشتند، چطور با مازاد ۱۲۰هزار دستگاه ماشین آن هم در دوماهه پایانی سال مواجه می باشند که میخواهند در طرحی تازه به فروش برسانند؟!!
به نقل از تسنیم، بر پایه طرحی که به تصویب و امضای وزارت صمت، خودروسازان و قطعهسازان رسیده است، قرار است تا آخر سال هر خودروساز (ایرانماشین و سایپا) ۶۰ هزار دستگاه ماشین با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند تا احتمالا روال صعودی قیمتها در بازار افت یابد و زیان خودروسازان و قطعهسازان هم افت اشکار کند.
اما سوال اینجاست؛ خودروسازانی که تا دیروز در تحویل خودروهای فروختهشده در سامانه یکپارچه ماشین تأخیر داشتند و مدام مراعات استانداردهای ۸۵گانه را بهانه عدم تحویل بهموقع خودروها به مشتریان گفتن میکردند چطور با مازاد ۱۲۰ هزار دستگاه ماشین آن هم در دوماهه پایانی سال مواجه می باشند که میخواهند در طرحی تازه به فروش برسانند؟!!
مگر نه این که بنا به حرف های منطقی معاون حملونقل وزارت صنعت؛ “۲خودروساز بزرگ محصولاتشان را تا آخر ۱۴۰۳ در سامانه یکپارچه برای فروش، نوبتدهی کردهاند و برای این که این نوبتدهی را تمدید کنند باید به این نوبتها جواب دهند و ظرفیت آینده را محاسبه کنند و بر مبنای آن اراعه بالا داشته باشند.”، چطور میخواهند در سال جاری ۱۲۰ هزار ماشین بفروشند؟ آیا بهخلاف همه ادعاها در نبوده است تشکیل، خودروها در پارکینگ حاضر است اما خودروسازها تمایلی به تحویل ندارند و در این مطرح میخواهند با قیمتی بالاتر بهفروش برسانند؟!
دلنشینتر اینجاست گویا مجوز این فروش توسط شورای رقابت صادر شده است چراکه بر پایه ماده ۷ دستورالعمل ماشین که توسط شورای رقابت اصلاح شده است؛ «وزارت صمت میتواند پیشنهادی جهت خروج برخی از خودروها از شمول ضابطه قیمتی بند ۳ــ۱ ماده ۳ و ماده ۴ این دستورالعمل با تعیین کف مقدار اراعه به شورا اراعه کند.»
با وجود این، توکلی سخنگوی شورای رقابت با پافشاری بر این که هرگونه اراعه ماشین خارج از دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت غیرقانونی است در رابطه ملاک کف اراعه چیست، حرف های است: تنظیمگری به چند روش از جمله قیمت، اراعه و شرایط دسترسی بازار انجام میبشود؛ در ابتدای اجرای مصوبه ۵۴۳ بهعلت عدم امکان منفعت گیری از دیگر ابزارهای تنظیمگری و مشخصاً اراعه نامناسب ماشین از ابزار قیمتی برای تنظیم منفعت گیری شد که با محاسبه سازمان حمایتتنظیم قیمت صورت میگرفت که از این بعد هم روال همین خواهد می بود.
او همین طور گفت: با تشکیل و اراعه زیاد ناظر افت قیمت و رقابتی شدن بازار ماشین خواهیم می بود به این علت روش دوم هم تنظیمگری از طریق اراعه و مقدار است؛ به این معنی که اگر تشکیل و اراعه یک خودروی اقتصادی افزایش یابد، در آن صورت راهکارهای متنوعی در نظر میگیریم و وزارت صمت مختار است در این خصوص پیشنهاداتی اراعه کند. اگر تشکیل و اراعه یک خودروی اقتصادی افزایش یابد، وزارت صمت مختار است در این خصوص پیشنهاداتی برای تنظیم قیمت اراعه کند./ئ تسنیم
منبع