حقوق بازنشستگان | با مشابهسازی حقوق بازنشستگان از طریق افزایش مالیات مخالفیم چون تورم تشکیل میکند.یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان، سابقه کاری آنهاست. سالهای کاری فرد در سازمان یا شرکتی که در آن کار میکرده است، به گفتن یک شاخص مهم برای محاسبه حقوق بازنشستگی منفعت گیری میبشود. در ایران، برای محاسبه حقوق بازنشستگان از یک فرمول استاندارد منفعت گیری میبشود که نرخی از حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر میگیرد.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، خبرهای مهم و تازه درمورد افزایش حقوق بازنشستگان اظهار کرده است.
حقوق بازنشستگان حداقل بگیر در سال جاری ۲۷ درصد افزایش یافت اما با تورمی که در اغاز سال به وجود آمد تاثییر افزایش حقوق بانشستگان به مرور خنثی شد و این نوشته اعتراض بازنشستگان را به همراه داشت. از این رو بازنشستگان کوششهایی را برای افزایش مجدد حقوق خود در سال ۱۴۰۲ انجام دادند که این کوششها بی نتیجه ماند.
خبر تازه مجلس درمورد افزایش حقوق بازنشستگان
این چنین معطل ماندن او گفت و گو همسانسازی حقوق بازنشستگان که از مطالبات جدی بازنشستگان است نیز علتافزایش نارضایتیهای این قشر از جامعه شد و این انتظار را تشکیل کرد که در سال آتی هم او گفت و گو افزایش حقوق آنها مشابه با مقدار تورم پیگیری بشود و هم همسانسازی حقوق بازنشستگان که در برنامه هفتم گسترش هم به آن اصرار شده است به نتیجه برسد.
مقدار افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳
به تازگی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از موافقت اعضای این کمیسیون با افزایش ۲۵ درصدی متوسط حقوق شاغلان و بازنشستگان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ خبر داده است.
حسین گودرزی خبرداد این موافقت در نشست عصر روز یکشنبه ۱۰ دی ماه کمیسیون اجتماعی مجلس حوالی بازدید لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ حاصل شده است.
سخنگوی کمیسین اجتماعی مجلس اظهار کرده است: علاوه بر این و بر پایه لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، به طور متوسط ۳ و نیم درصد حق عائلهمندی به حقوق شاغلان اضافه خواهد شد که برای حقوقبگیران کف، زیاد تر از حقوقبگیران سقف خواهد می بود. این افزایش فارغ از ۴۰ درصد جبران مشابهسازی حقوق بازنشستگان خواهد می بود.
لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اکنون در کمیسیونهای تخصصی و سپس در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه بازدید میبشود. بعد از پایان بازدید لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، گزارش این کمیسیون در صحن مجلس شورای اسلامی بازدید خواهد شد و مصوباتی ملزومالاجرا است که در صحن مجلس تصویب و سپس در شورای نگهبان قبول بشود.
همسانسازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
در مقطعی از سال جاری اخباری مبنی بر حذف همسانسازی حقوق بازنشستگان از برنامه هفتم گسترش انتشار شد که علتایجاد موجی از نگرانی در بین بازنشستگان شد. حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در عکس العمل به این اتفاق او گفت: در برنامه گسترش هفتم نهتنها چیزی را تحت گفتن همسانسازی حقوق نمیبینیم، بلکه ناهمسانسازی را مشاهده میکنیم.
با این حال مدتی سپس برخی از نمایندگان مجلس این چنین موضوعی را رد کرده و انها گفتند همسانسازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم گسترش حذف نشده و در دست پیگیری است. قالباف، رئیس نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز وعده دارد او گفت و گو همسانسازی به طور جدی جستوجو بشود.
اکنون بازدید اصلاحیه لایحه بودجه مشخص می کند که در اصلاحیه لایحه بودجه منبع های اجرای همسانسازی حقوق بازنشستگان اشکار شده و مقرر شده است ۵۰ همت از منبع های درآمدی از محل افزایش یکدرصدی مالیات بر قیمت افزوده به همسانسازی حقوق بازنشستگان تعلق یابد.
بر این مبنا بازدید اصلاحیه لایحه بودجه مشخص می کند منبع های ملزوم برای همسانسازی حقوق بازنشستگان از افزایش یکدرصدی به نرخ پایه مالیات قیمت افزوده فراهم خواهد شد. افزایش یکدرصدی نرخ پایه مالیات قیمت افزوده ۵۰ هزار میلیارد تومان منبع های تازه تشکیل کرده می بود.
آصفری، نماینده مجلس نوشت: دولت منبع های فرد دیگر همانند افزایش فروش نفت و این چنین درآمد دولت از محل مولدسازی اموال شرکتها و نهادها در چهارچوب مطرح مولدسازی، منبع های ملزوم برای مشابهسازی حقوق بازنشستگان را تامین کند.
افزایش حقوق بازنشستگان از محل اجرای مشابهسازی یکی از او گفت و گوهای بودجه سال ۱۴۰۳ است که نمایندگان مجلس نسبت به درنظر گرفته نشدن منبع های آن در بودجه انتقاد داشتند. اما دولت در عکس العمل به این انتقاد، او گفت و گو افزایش ۱ درصدی مالیات بر قیمت افزوده را نقل کرد تا منبع های اجرای این مطرح تامین بشود، اما قسمت قابل احتیاطای از نمایندگان با این شیوه نیز مخالفت کردند.
محمدحسن آصفری (نماینده مردم اراک و عضو فراکسیون کارگری مجلس) در رابطه با این او گفت و گو دولت در بودجه ۱۴۰۳ اظهار کرد: ما به طور جدی با افزایش حقوق بازنشستگان از طریق اجرای مشابهسازی با افزایش مالیات بر قیمت افزوده ناموافق هستیم چون این روش به افزایش تورم خواهد انجامید.
وی با گفتن این که «این درست نیست که ما با افزایش مالیات بر قیمت افزوده برای مثال ۱۰۰ هزار تومان به هزینههای زندگی کارگر و بازنشسته اضافه کنیم تا برای مثال ۲۰ هزار تومان به دریافتی آنان اضافه کنیم» تصریح کرد: افزایش حقوق بازنشستگان و اجرای مشابهسازی نباید بهانهای برای افزایش سختی تورمی به معیشت مردم بشود و قسمت عمده نمایندگان مجلس با آن ناموافق می باشند چون نوعی نقض غرض در آن وجود میآید. دولت باید منبع های فرد دیگر به جز مالیات را که از سفره مردم است، برای اجرای مطرح مشابهسازی حقوق بازنشستگان در نظر بگیرد.
عضو فراکسیون کارگری در ادامه گفت: ما معتقدیم دولت میتواند به جای سختی مالیاتی به مردم، و به اختصاصی اقشار فرودست، از منبع های دیگر غیرمالیاتی همانند افزایش فروش نفت و این چنین درآمد دولت از محل مولدسازی اموال شرکتها و نهادها در چهارچوب مطرح مولدسازی، منبع های ملزوم برای مشابهسازی حقوق بازنشستگان را تامین کند.
مشابه سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ چه میبشود؟
بر پایه لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ قرار است که بیمه شدگان و مستمری بگیران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی از ابتدای سال تازه در موقع خرید مایحتاج و لوازم مورد نیاز خود یک درصد مالیات قیمت افزوده زیاد تر بپردازند ولی منبع های حاصله به جیب دولت برود و برای مشابهسازی بازنشستگان کشوری و لشگری و.. هزینه بشود!
وزیر اقتصاد در پیشنهادی تازه، از تصمیم شگفت دولت برای تامین اعتبار مشابه سازی حقوق بازنشستگان از جیب مردم خبر داده است؛ مشابهسازیای که بازهم به روال همیشه، شامل «همه» نمیبشود و سر بازنشستگان کارگری بیکلاه میماند! اواخر آذرماه، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت خبرداد، برای افزایش مستمری بازنشستگان در مطرح مشابهسازی حقوق بازنشستگان قرار شد، یک درصد به نرخ مالیات قیمت افزوده اضافه بشود و از ۹ درصد جاری به ۱۰ درصد افزایش یابد.
هزینه مشابه سازی حقوق بازنشستگان را مردم خواهند داد؟
اگر مطابق آنچه اسناد قانونی میگویند «حقوق بازنشستگان بر پایه نرخ تورم و سبد هزینههای زندگی افزایش یابد» دیگر هیچ نیازی به مشابهسازی یا کلمهِ همردیفِ آن همسانسازی نیست. امروز تورم جاری بیشتر از ۴۵ درصد است و دولت بازهم در نسخهی اصلاحیهی لایحه بودجه ۱۴۰۳، کف افزایش حقوق سال آینده را ۱۸ درصد در نظر گرفته است و در عین حال تصمیم دارد از جیب خود مردم از جمله بازنشستگان، منابعی فراهم کند تا حقوق بازنشستگان را افزایش دهد.
نظر افزایش یک درصدی مالیات بر قیمت افزوده، منتقدان و مخالفان زیاد دارد؛ حتی برخی نمایندگان مجلس با این نظر تعدیلی مخالفت کردهاند. نادر مرادی، فعال صنفی کارگران شاغل و بازنشسته در این باره حرف های است: دولت با افزایش مالیات بر قیمت افزوده به بهانهی اجرای مشابهسازی، دست در جیب همهی مردم از جمله بازنشستگان صندوقها کرده است تا برای مثالً حقوق برخی بازنشستگان افزایش یابد؛ او میپرسد: چرا مردم باید هزینههای ناترازی صندوقهای بازنشستگی را که تقصیر کار مهم آن دولت است، بپردازند؟ چرا منِ کارگر سی سال به یک صندوق پول بپردازم، اما زمان بازنشستگی از مستمری برابر خط فقر برخوردار نباشم و دولتی که سالها است به منبع های من در صندوق دستدرازی کرده، بگوید یک درصد مالیات زیاد تر بپرداز احتمالا، احتمالا برایت مشابهسازی را اجرا کردم!
محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ اظهار کرد: با اهمیت ترین اشکال این لایحه آن است که دولت، منبع های خوبی را برای همسانسازی حقوق بازنشستگان در نظر نگرفته است. افزایش مقدار مالیات بر قیمت افزوده، به این معناست که ما مالیات بر قیمت افزوده را از خود بازنشستگان و از جیب آنان میگیریم و بعدا به خود آنان بعد میدهیم؛ بهتر است این اتفاق نیفتد.
رقم افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳
غنی نظری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دولت با اشاره به رقم افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ او گفت: ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی به صندوق تامین اجتماعی بدهی دارد و باید مطالبات بازنشستگان از این محل جبران بشود اما این نوشته در بودجه دیده نشده است. باید برای همسان سازی حقوق بازنشستگان از منبع های صندوق ها منفعت گیری بشود نه این که با افزایش مالیات بر قیمت افزوده از جیب شاغل ها برداریم و به جیب بازنشستگان بگذاریم. با افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان مخالفم چون مشابه با تورم نیست؛ این چنین ناموافق افزایش ۴۹ درصدی درآمدهای مالیاتی هستم.
منبع