سازندگان بازیهای ویدیویی مدام بازیکنان را با مرحله های شوقانگیز و به یاد ماندنی در برخی بازیهایشان غافلگیر کردهاند. از مجموعه دزدیهای اکشن GTA V تا آشوب و تنشهای Modern Warfare و باس فایتهای حماسی سری Dark Souls، لحظاتی در برخی بازیها وجود دارند که بازیکنان امکان پذیر دهها سال درموردشان سخن بگویید کنند.
در کنار این لحظات و مرحله های به یاد ماندنی، مرحله های شگفت و غریب نیز در بازیها وجود دارد که نمیتوان سپس از پایان بازی به آنها فکر نکرد.
بهترین نوع این مرحله های وقتی به وجود میآیند که سازندگان بازی با همه خلاقیت خود تلاش می کنند تا به برخی از منحصر به فرد و خاصترین مفاهیمی که در دنیای ویدئوگیم بی سابقه بوده دست اشکار کنند. این خلاقیتها مرزی ندارد و گاها طراحیهای فوق العاده احمقانهایست که مقداری شوخ طبعی به بازیهای جدی تزریق میکند تا مرزهای توانایی یک بازی ویدئویی را در هم بشکند.
در حالی که امکان پذیر این ایدهها بعضی اوقات اوقات جذابیتی برای بازیکن نداشته باشند، این لحظات جنونآمیز و هوشمندانه میتوانند به برخی از دلنشینترین و مبتکرانهترین مرحله های افزوده شده به بازیها تبدیل بشوند.
A Pleasant Day – Saints Row IV (۲۰۱۳)
در فرنچایزی که پاشیدن آب فاضلاب به عابران پیاده و ارتکاب کلاهبرداری بیمه تنها بخشی عادی از زندگی روزمره رهبر The Third Street Saints را راه اندازی میدهد، انتظارات ما از یک مرحلهی شگفت و غریب بالا میرود. بازیهای Saints Row مملو از شگفت و خندهدارترین کارهایی است که بازیکنان میتوانند انجام بدهند. اما این چهارمین بازی است که در آن بازیکنان با شگفتترین ماموریت فرنچایز روبه رو خواهد شد و آن، ماموریت A Pleasant Day یا یک روز دل پذیر است.
در اغاز بازی، بعد از این که رهبر Saints رئیس جمهور ایالات متحده میبشود، یک نیروی بیگانه مهاجم به زمین میرسد و قهرمان داستان را در کنار همراهان خود میرباید. در این زمان است که این مرحله شگفت و غریب اغاز می بشود، با بیدار شدن رهبر گروه در یک سریال سیتکام دهه پنجاهی، با گفتن Leave It To The Saints و موسیقی شاد کلاسیک و صدای خنده حضار.
این ماموریت به بازیکنان ماموریت میدهد تا به طبقه پایین بروند و مقداری پنکیک بخورند و روزنامه صبح را قبل خروج از خانه و ملاقات با مردم محله به دست بیاورند. همه چیز در این مرحله بسیار سالم و بدون خونریزی است. این برعکس آن چیزی است که بازیکنان از بازیهای Saints Row انتظار دارند و به همین علت است که این مرحله زیاد درخشان است.
با آخر دادن به خشم کلاسیک Saints Row که در همه مرحله های دیده میشد، این مرحله به گفتن یکی از خلاقانهترین مرحله های این فرنچایز شناخته میبشود.
The Silver Shroud – Fallout 4 (۲۰۱۵)
در محیطی جهشیافته و رادیواکتیوی، باندهای مهاجم خطرناک و مقادیر کشنده تشعشعات هستهای، دنیای پسا آخرالزمانی Fallout 4 مکانی نامناسب برای ساکنانش است که زندگی خود را بسازند و به حیات ادامه بدهند. داستانهای فرعی و دلنشین آنها در خلال داستان مهم قهرمان داستان که به جستوجو فرزند گمشدهاش میگردد، قابل جستوجو کردن می باشند.
یکی از بهترین و شگفتترین داستانهای فرعی متعلق به The Silver Shroud است که بازیکن را در نقش قهرمان مهم یک سریال رادیویی جنایی قرار میدهد.
این اتفاق بعد از شنیدن یک مطلب رادیویی از کنت کانولی، طرفدار پر و پا قرص سریال Silver Shroud در Good Neighbour اغاز میبشود. او می خواهد شخصیت مورد علاقه خود را زنده کند تا به گفتن چراغ امید برای مردم محلی عمل کند و از بازیکن می خواهد که نقش مهم این داستان را ایفا کنند.
بعد از دزدیدن لباس امضا شده توسط بازیگر این قهرمان، بازیکن موظف به اجرای سریع عدل در رابطه برخی از جنایتکاران میبشود. ماموریتها تقریبا ساده است، با این حال گزینهها برای اراعه دیالوگ به گفتن یک شخصیت کتاب مصور دهه ۳۰ است که آن را به یک مرحله شگفت و غریب و شدیدا سرگرم کننده تبدیل میکند.
The Silver Shroud در کنار لباسی شیک که بازیکنان به گمان زیادً دیگر هیچ زمان آن را از تن کاراکترشان در نخواهند آورد، یکی از به یاد ماندنی ترین ماموریت های سری Fallout را به ما هدیه داد.
Compton’s Cook Off – Psychonauts 2 (۲۰۲۱)
هیچ کمبودی در مرحله های مبتکرانه و شگفت و غریب در بازی اول Psychonauts و دنباله آن حس نمیبشود. از مرد شیرفروش پارانوئید، یک کنسرت راک دیوانهوار و یک سیرک گوشتی شوق انگیز، مثالهای کافی از سطوح شگفت و غریب در این مجموعه می باشند که حتی اسامیشان شگفتی برانگیز است و اگر بخواهیم ادامه بدهیم مرحله های شگفت این فرنچایز میتواند یک لیست کامل را به تنهایی پر کند. اما یکی از مراحلی که از همه شگفت و دلنشینتر به نظر میرسد، مرحله Compton’s Cook Off از Psychonauts 2 است.
بعد از ورود به ذهن کامپتون بول، یکی از بنیانگذاران Psychonaut، راز، قهرمان داستان، خود را در یک برنامه آشپزی شوق انگیز با گفتن Ram It Down میبیند که توسط عروسکهای جورابی از دیگر بنیانگذاران Psychonaut اجرا میبشود که در هر فرصتی او را تحقیر میکنند.
چالش اساسی این مرحله وجود بازیکن در این مسابقه و جمع آوری و فراهم کردن مواد مورد نیاز برای پخت یک غذا در زمان زمان اشکار شده و تحت تاثییر قرار دادن داوران بیرحم مسابقه است. پر از لطیفههای بامزه در دیالوگها، قسمتهای تبلیغاتی احمقانه و خندهدار، باس فایتهای شگفت و غریب که شامل جا خالی دادن از استفراغ و غذا دادن به عروسکها با مقصد ترکاندن آنها میبشود. در این مرحله خلاقیت بی پایانی دیده میبشود که همانند هیچ چیز فرد دیگر نیست که استودیوی DoubleFine تا به امروز خلق کرده باشد.
با این حال، چیزی که این مرحله را خاصتر میکند، نمایش تصویری صادقانه و قابل تامل از حس اضطراب در ذهن انسان است.
Sloprano – Conker’s Bad Fur Day (۲۰۰۱)
بازی Conker’s Bad Fur Day یک بازی کالت و بسیار شگفت و غریب است. به دلایل گوناگون از جمله وجود یک سنجاب بددهن به گفتن قهرمان داستان. این بازی در سبک ماجراجویی از کمپانی Rare به علت طنز شگفت انگیزاش که به خوبی تعادلی بین طنز کارتونی کودکانه و طنز بی پردهی مخصوص بزرگسالان به وجود آورده مورد تحسین قرار گرفت.
با این حال شگفت و غریبترین قسمت سفر این سنجاب سخنگوی بامزه به خانهاش هنگامی است که در مرحلهی Sloprano داخل کوهستان Poo میبشود.
همانطور که از نام کوهستان پو پیداست، این منطقه در بازی اشارهای طنز به کوهستانی پر از گند و کثافت و همانند به کانال فاضلاب دارد. علاوه بر غلتیدن تکههای غول پیکر مدفوع در سطح کوهستان، بازیکنان در این مرحله به هیولایی که در اعماق کوه زندگی میکند ذرت شیرین خواهند داد. نام این حاضر پوی کبیر و توانا است. این باس فایت گل سرسبد این مرحلهی خنده دار و حال به هم زن است.
انبوهی از مدفوع که به موسیقی اپرا علاقهی خاصی دارد و آواز میخواند، مبارزه با این باس فایت شامل فرار از کثافتهایی است که به سمتتان پرتاب میکند و در همین میانه باید رولهای بزرگ دستمال توالت را درون دهانش بریزید و در نهایت به معنی واقعی کلمه، سیفون را روی او بکشید.
در آخر با این شوخیهای بسیار، کل این مرحله همانند به بازی کردن یک رویای هجوآلود و شگفت است.
The Game – Fable ۳ (۲۰۱۰)
بدون در نظر گرفتن قولهای بلند بالایی که هیچگاه تحقق نیافتند، فیبل۳ یک بازی نقش آفرینی پر از جذابیت است که به گفتن یک بازی هویت خاص خود را دارد. قسمت اعظم طنز حاضر در این بازی، در مرحله های فرعی گنجانده شده که مرحله The Game یکی از برجستهترین آنها است.
در این مرحله، بازیکن توسط سه ساحر قوی ماموریت اشکار میکند تا پرنسسی را از چنگال یک بارون (Baron) خبیث نجات دهد. یک خط داستانی کاملا عادی در ژانر فانتزی. با این حال این ماموریت هر لحظه بعد از اغاز، ثابت میکند که هرچیزی هست به غیر از عادی! بعد از گرفتن یک گوی جادویی که حرف های میبشود بازیکن را به قلمرو بارون منتقل میکند، اندازه قهرمان بازی کوچک میبشود و سپس از به هوش آمدن خود را روی یک بازی رومیزی میبیند.
با هدایت سه ساحر، بازیکن باید از بین زیاد هیولاها و مرغهای شیطانی عبور کند درحالی که در طراحی بازی رومیزی و ترانههای فانتزی دیوار چهارم به طور کامل میشکند. بعد از همهی این ماجراجوییها در یک دنیای مینیاتوری، بازیکن با بارون شرور روبرو میبشود که روی یک کاغذ نقاشی شده و به راحتی با یک ضربه ناکامی میخورد.
اگرچه همه قسمتهای این مرحله شگفت به نظر میرسند، اما جادوی واقعی در اینجا روحی است که از سبک و سیاق بازی Fable حس میبشود.
Moo Moo Farm – Diablo II (۲۰۰۰)
اگرچه این مرحله از نظر فنی یک مرحلهی مخفی محسوب میبشود اما با این وجود به قدر کافی دیوانهوار و شگفت هست که با لیاقت یک جایگاه در این لیست باشد. مرحلهی مورد او گفت و گو چیزی نیست به جز مرحلهی مشهور گاوها در نسخه دوم دیابلو.
قبل از دسترسی به این مرحله، ابتدا باید بازی را به آخر رسانده باشید. این چنین میبایست یک پای مصنوعی که فقط در مرحله اول یافت میبشود را برداشته باشید و آن را با منفعت گیری از مکعب هورادریک با پورتال Tome Of Town ترکیب کنید. با انجام این کارها یک پورتال قرمز باز میبشود که بازیکن را به این سطح مخفی شگفت هدایت میکند.
نقشهی این مرحله که به نام مزرعه Moo Moo شناخته میبشود، توسط ارتشی از گاوهای دوپا که به نام گاوهای جهنمی شناخته خواهد شد پر شده و به شدت میتوانند بازیکن را با تعداد زیاد خود ناکامی بدهند. اما اگر به قدر کافی زنده بمانید میتوانید با باس فایت مرحله، پادشاه گاوها مبارزه کنید.
در حالی که این مرحله زیاد تر به علت طراحی مضحکش شناخته شده است، با این وجود ثابت شده است که برای جامعه بازیکنان Diablo مرحلهی مفیدی است. به لطف منبع های بسیاری که در این مرحله در کنار تعداد زیاد دشمنان یافت میبشود، این مرحله یکی از بهترین راهها برای فارم کردن منبع های و اکسپی در بازی است.
The Escape – Inside (۲۰۱۶)
بازی اینساید که از همان سازندگان لیمبو، استودیوی Playdead انتشار شده است. به اندازه بازی قبلی این استودیو دلنشین است و در نقش پسری ناشناس قرار میگیریم که در یک محیط دیستوپیایی ماجراجویی کرده و مخفیانه داخل یک مرکز تحقیقاتی شگفت و غریب میبشود.
در بین دستگاههای کنترل ذهن، رباتهای قاتل و آزمایشهای زیرآب، رمزگشایی از مطلب این بازی به همان اندازه گیج کننده است که تفسیر هرگونه معانی عمیق از تصاویر رمزآلودی که لحظه به لحظه در بازی دیده خواهد شد. با این حال مرحلهی آخر بازی با گفتن The Escape، یک مرحله شگفت انگیز است که بدون شک در ذهن همه افرادی که این پلتفرمر معمایی را بازی کردهاند، میماند.
بعد از نفوذ به عمق تاسیسات، قهرمان داستان در نهایت داخل یک مخزن میبشود که در آنجا تلاش میکنند تکه گوشتی شگفت و غریب به نام The Huddle را نگهداری کنند. این تکه گوشت از تعداد بیشماری اندام بدن انسان راه اندازی شده است و در نهایت بازیکن کنترل آن را به دست گرفته و با پشتیبانی آن فرار بزرگ قهرمان داستان را رقم میزند. تودهی انسانی با شکستن لایهی آخر دیوار، خود و پسرک را آزاد میکند و از تپه به پایین پرتاب میبشود تا هنگامی که کنار ساحل متوقف میبشود. درست هنگامی که تا این مدت یقین نیستید این حاضر تا این مدت زنده است یا خیر، تیتراژ پخش میبشود و شما را مات و مبهوت باقی میگذارد.
هر برداشتی که برای فهمیدن این مرحلهی سورئال داشته باشید، مرحله پایانی اینساید به نحوه غیرقابل تصوری شگفت و غریب باقی میماند.
A Night To Remember – The Elder Scrolls V: Skyrim (۲۰۱۱)
اسکایریم یک بازی نقش آفرینی است که در گوشه گوشهی نقشهی عظیمش چیزهای تازه برای کشف کردن اشکار میبشود. از مبارزه با اژدها و کاوش در دانجنها گرفته تا ماموریتهای فرعی شگفت و غریبی که شخصیت مهم بازی میتواند آنها را جستوجو کند. مثالهای قابل دقت از این ماموریتهای شگفت عبارت هستند از سخن بگویید با یک سگ، حل معمای قتل خون آشام و ورود به ذهن یک امپراتور دیوانه. با این حال قطعا گفتن شگفت و غریبترین ماموریت جانبی حاضر در اسکایریم، به A Night To Remember تعلق میگیرد.
اساسا این مرحله نسخهی اسکایریم از فیلم هنگاور است. این مرحله بسیار بامزه وقتی اغاز میبشود که با غریبهای به نام سم در یکی از میخانهها اغاز به گپ زدن کنید. او شما را به یک مسابقهی نوشیدن مشروب دعوت میکند. سپس از ناکامی دادن سم در میخواری، بازیکن در یک معبد مقدس از خواب بیدار میبشود و به علت توهین به مقدسات توسط یک روحانی خشمگین مجازات خواهد شد.
از اینجا به سپس، بازیکن باید تلاش کند تا اتفاقات شب قبل را جستوجو کند و جنجالهای مستی دیوانهوار خود را پیگیری کند. از جمله دزدیدن بز و ازدواج با یک hagraven.
بعد از ردیابی سم، در نهایت اشکار میبشود او فردی نیست به جز Sanguine، شاهزاده Debauchery که این مرحله شگفت و غریب را با یک نوشته برای شخصیت مهم به آخر میرساند.
Equine Phantoms – The Witcher ۳: Wild Hunt (۲۰۱۵)
ویچر۳ مملو از مرحله های و داستانهای فرعی است که برخی از آنها مبارزاتی شوق انگیز با هیولاهای بازی می باشند و برخی دیگر، حاوی برخی از بهترین محتواهای ماموریتهای فرعی در تاریخ بازیهای ویدئویی.
با وجود انبوهی از مأموریتهای جدی و دراماتیک که با موضوعات اخلاقی سروکار دارند، تعداد بسیاری ماجراجوییهای ساده هم وجود دارند که به دنیای تیره و تار این بازی مقداری نشاط میبخشند. یکی از به یاد ماندنی ترین آنها مرحله Equine Phantoms از بسته الحاقی Blood And Wine است.
این مرحله وقتی اغاز میبشود که شکارچی هیولاها، گرالت به یک درویش برخورد میکند که توسط روحی خبیث و خشمگین که فقط خود آنها قادر به دیدنش می باشند شکنجه میبشود. برای این که گرالت هم بتواند این روح را ببیند، باید معجون خاصی که توسط درویش دم شده را بنوشد. معلوم میبشود انجام این کار یک عارضه جانبی داشته، اکنون گرالت میتواند با اسب و رفیق قدیمی خود، روچ سخن بگویید کند.
این دو تصمیم میگیرند معمایی را به پشتیبانی هم حل کنند و این مرحله به شدت تبدیل به یک ماجرای پر پیچ و خم از ماجراجویی و کمدی دلنشین گرالت و اسبش میبشود.
یک فرضیه طنز آمیز و رازگونه، چه میشد اگر اسب گرالت سخن میزد؟ همین نوشته Equine Phantoms را به یکی از بهترین، خندهدارترین و این چنین شگفتترین مرحله های تاریخ بازیهای ویدئویی تبدیل میکند.
We Sing – Alan Wake 2 (۲۰۲۳)
گسترش دهندگان فنلاندی رمدی، با خلق تجارب تازه برای بازیکنان در بازیهای خودشان غریبه نیستند. به گفتن مثال، آلن ویک شامل سبک جدیدی از مبارزات می بود و کنترل برخی مرزها را در تاریخ بازیهای ویدئویی جابجا کرد. با این حال استودیو رمدی در آلن ویک۲، عشق و علاقه خود به خلق چیزهای شگفت و غریب را به اوج خود رساند.
این همان دنبالهای می بود که طرفداران زمانها انتظارش را میکشیدند. حاوی ترکیبی بسیار از ژانرها و فوتیجهای لایواکشن ضبط شده برای یک روایت ترسناک در سبک بقا. با این حال هیچ چیز در این بازی به اندازه مرحله We Sing به یاد ماندنی نیست.
فصل چهارم در خط داستانی آلن، این قسمت یک مرحله موزیکال تعاملی کامل است که قبل نویسندهی داستان را از طریق یک موسیقی راک مهیج که توسط گروه فنلاندی Poets Of The Fall اجرا شده، بازدید میکند. این مرحله که با حرکات رقص شگفت، آواهای حماسی گیتار و نمودهای بصری خیره کننده تکمیل میبشود، بازیکن را در لذت فرو میبرد. چرا که انگار او را به تور گردشگری از مکانهای نمادین بازی قبلی میبرد.
با همراهی یک ریتم جاز و این چنین یک لایواکشن رقص با وجود نویسنده مهم، سم لیک و بقیه بازیگران، این مرحله یکی از به یاد ماندنیترین لحظات خلق شده توسط استودیو رمدی است.
منبع