با گذشت دو سال از آزادسازی واردات ماشین به سرزمین، این رویه زیاد کند پیش میرود. برخلاف قولهای مسئولین همچون رئیس سازمان گسترش تجارت یا معاونین وزارت صمت، تا بحال ناظر واردات چند ده هزار دستگاه ماشین به سرزمین نبودهایم. مطابق اظهار گمرک ایران، تا بحال ۴۳۸۶ دستگاه ماشین بهصورت قطعی داخل کشورمان شدهاند. این مقدار از واردات با قولهای خوشبینانه واردات تضاد محسوسی دارد.
این چنین بخوانید: نگاهی به قیمت خودروهای وارداتی تازه در بازار + جدول
علاوه بر تعداد اندک خودروهای وارداتی، تنوع آنها نیز تا بحال محدود بوده است. چانگان CS35 پلاس، زوتی DL5، هیوندای الانترا و کیا سلتوس قسمت عمده خودروهای وارداتی تحویل شده تا این لحظه را راه اندازی خواهند داد. یقیناً انتظار داریم تا آخر سال خودروهایی همچون جتا VS7 و جتا VS5، گک GS3 و سوزوکی سیاز نیز به خودروهای وارداتی قبلی ملحق شوند. بااینحال دور از انتظار به نظر میرسد که آمار واردات ماشین به سرزمین تا آخر سال ۱۴۰۲ از ۱۰ هزار دستگاه فراتر رود. پیش از این نیز کارشناسان درمورد تبعات قولهای غیرواقعی حوزه واردات هشدار داده بودند. حتی در سالهای میانی دهه ۱۳۹۰ و وقتی که واردات ماشین در جریان می بود، سالانه نزدیک به ۴۰ الی ۵۰ هزار دستگاه ماشین به سرزمین داخل میشد.
تأثیر ناچیز واردات ماشین بر بازار
تعداد کم خودروهای وارداتی و این چنین تنوع ناکافی آنها، علتشده است تا نوشته واردات اتومبیل تأثیری بر قیمت ماشین در بازار نداشته باشد. به این علت خودروهای خارجی که طی سالیان قبل داخل بازار شده بودند، هم چنان قیمت ماشین را نگه داری کردهاند. تغییری در قسمت خودروهای مونتاژی یا خودروهای داخلی نیز مشاهده نمیبشود. این چنین با دقت به عوارض سنگینی که برای واردات ماشین در نظر گرفته شده است، تعداد بسیاری از مشتریان توانایی خرید این خودروها را ندارند.
درنهایت باید به این نوشته اشاره کرد که خودروهای وارداتی سرزمین به دو دسته کلی تقسیم خواهد شد. دسته اول خودروهای چینی می باشند که با مشخصات فنی مطلوب و طیف قابل توجهی از امکانات رفاهی به دست مشتریان میرسند. در دسته دوم نیز خودروهای برندهای خارجی قرار دارند که با مشخصات فنی ضعیف و امکانات حداقلی داخل بازار کشورمان شدهاند. اشکار است که در این بین تعداد بسیاری از مصرفکنندگان بالارده خرید خارجیهای قدیمیتر با امکانات زیاد تر و مشخصات نیرومندتر را ترجیح خواهند داد.
منبع